Foto Solidair

Regering blijft doof, laat je horen op de Protestparade

Eefje Goossen

Omdat de regering-Michel-De Wever nogmaals bewijst dat ze doof blijft voor de verzuchtingen van de sociale beweging, organiseert de PVDA op zondag 15 november voor de tweede keer de Protestparade.

Peter Mertens: “100.000 mensen kwamen op straat uit protest tegen de besparingsmaatregelen. Ze beloofden ons een taxshift, maar in plaats van Robin Hood kregen we de sheriff van Nottingham. Minder belastingen? We kregen net meer belastingen, maar wel minder diensten. Dat is de wereld op zijn kop en dat kunnen we niet laten gebeuren.”

Met de parade wil de PVDA iedereen die voor een alternatief kiest, verbinden. Vorig jaar waren we met 7000. Dat betekent niet enkel 7000 mensen in Brussel, dat betekent ook 7000 interessante discussies op de werkvloer. En het is op die manier dat we iets kunnen veranderen. De Protestparade alleen zal de regering niet van koers doen wijzigen, het geheel van protesten en parades kan dat wel.

De regeringspartijen komen tijdens de verkiezingen deur aan deur. Nu de mensen protesteren tegen het optrekken van de pensioenleeftijd, tegen de valse taxshift, tegen de belastingsverhoging … blijven de deuren van het parlement echter potdicht. Raoul Hedebouw: “Wij willen die deuren opengooien en dat niet enkel met onze parlementairen. Politiek is meer dan het parlement. Het begint op straat. Daar geven de mensen die ik ontmoet, mij de energie om hun stem te laten horen in het Parlement. Als ik dan de micro heb, dan spreek ik niet om Charles Michel te overtuigen, maar dan spreek ik de mensen toe die ik op straat tegenkom.

Politieke alternatieven

De Protestparade is een politiek signaal voor al die mensen die terecht teleurgesteld zijn en alternatieven zoeken. Ook op politiek vlak. We willen hen vertellen over de 30-urenweek, over de miljonairstaks, over onze klimaatambities, over onze visie op pensioenen …

Ons symbool voor deze Protestparade is een koekje. Helaas is de koek op dit moment ongelijk verdeeld en heeft de rijkste 1% even veel als 60% van de bevolking. Peter Mertens: "België is koploper op veel vlakken. In de voetbal nummer één, op vlak van rijkdom nummer vier. Maar waar is die rijkdom? Niet op onze bankrekeningen. Niet in de scholen van onze kinderen. Nee, de kinderarmoede in Vlaanderen is voor het tiende jaar op rij gestegen. Daarom zeggen wij met onze Protestparade: er is genoeg. En dat geldt ook voor democratische ruimte. Ook wie zich niet vertegenwoordigd voelt door deze regering, heeft recht op een stem in het debat. Dit is een open parade, waarmee we willen verbreden en verbinden. We hopen dan ook dat er ook veel actoren van andere bewegingen zullen zijn!”

Lees meer : http://pvda.be/protestparade