60% van de Engelsen wil een het spoor in publieke handen. Wij ook! (Foto Solidair)

Regering werkt in alle stilte aan privatisering NMBS

auteur: 

Persdienst

De PVDA stelt met verbijstering vast dat de NMBS een “Specialist Rail Liberalisation” aanwerft. Michael Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, wil zich ook kandidaat stellen: “Uiteraard niet om de liberalisering voor te bereiden, maar om ze te verhinderen.”

“De PVDA wijst elke intentie om te liberaliseren af”, zegt Verbauwhede. “In alle landen waar het spoor geliberaliseerd werd, ging de dienstverlening erop achteruit, stegen de prijzen en daalde het aanbod. Bovendien is het de eerste stap naar privatisering. Uit een recente opiniepeiling blijkt dat twee op de drie Britten willen dat het spoor opnieuw genationaliseerd wordt. Zouden de regering en de NMBS-directie voor één keer niet eens lessen trekken uit de catastrofale voorbeelden uit het buitenland? Het zou ons miljarden besparen.”

Er is niets dat België verplicht om deze markt open te stellen voor concurrentie, weet Michael Verbauwhede: “Het vierde pakket spoormaatregelen dat door Europa werd goedgekeurd laat de lidstaten toe om voor het reizigersvervoer te kiezen tussen een systeem van concurrentie via aanbestedingen en de onmiddellijke toekenning aan een openbare dienstverlener. Het officiële standpunt van minister Bellot was altijd al dat het monopolie van de NMBS zou blijven bestaan, ook na 2023. Door een liberaliseringsspecialist aan te werven maakt de NMBS duidelijk een andere keuze. In de vacature stelt het bedrijf overigens dat ‘vanaf 2023 de openbare dienst zal worden opengesteld voor concurrentie’, wat een leugen is. We kunnen alleen maar veronderstellen dat de minister ermee akkoord gaat dat deze strategische functie bij de NMBS wordt gecreëerd. De regering liegt de bevolking dus wat voor: zij bereidt wel degelijk de liberalisering van het spoor voor”, aldus Michael Verbauwhede.

De PVDA wil dat de NMBS een andere richting uitgaat en Michael Verbauwhede biedt zijn diensten aan. “Niet om de liberalisering voor te bereiden, maar integendeel om ze te vermijden. Ik beschik over een stevig adressenbestand van arbeidersorganisaties en van buitenlandse klanten die kunnen getuigen over de  dagelijkse catastrofale gevolgen van de privatisering van de spoorwegen in hun land”, lacht Verbauwhede.

“Het is toch wraakroepend dat een openbare dienst als de NMBS zijn eigen liberalisering moet voorbereiden, terwijl de spoormaatschappij net alles op alles zou moeten zetten om het aanbod van treinen verder te ontwikkelen. De NMBS zou zich met volle kracht moeten verzetten tegen de liberalisering. In plaats van personeel aan te werven om de dienstverlening van het spoor te vernietigen zou de NMBS personeel moeten aanwerven om haar dienstverlening aan de bevolking te verbeteren. Het wordt de hoogste tijd dat de NMBS aan de 21ste eeuw begint door het aanbod te verbreden en de veiligheid en de dienstverlening te verbeteren. De uitbouw van een performant openbaar vervoerbedrijf dat de tevredenheid van zijn klanten voorop stelt, is essentieel in de strijd tegen de opwarming van het klimaat”, besluit Michael Verbauwhede.