Regering wil dat nieuwe gevechtsvliegtuigen kernbommen kunnen droppen

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) bevestigt dat regering kernwapens voorziet voor opvolger F-16. De PVDA veroordeelt deze onverantwoorde keuze.

Kunnen de nieuwe Belgische gevechtsvliegtuigen straks kernbommen transporteren? Dat is een van de gevoelige kwesties in het dossier rond de opvolger van de F-16's van het Belgische leger. Uit het antwoord van minister Reynders op een parlementaire vraag van Marco Van Hees (PVDA) blijkt wat we al konden vermoeden, maar wat de regering tot dusver niet openlijk durfde toe te geven: de regering kiest voor vliegtuigen met nucleaire capaciteit.

“De PVDA veroordeelt die keuze en vraagt de regering terug te komen op die beslissing”, zegt volksvertegenwoordiger Marco Van Hees. “Het is al een foute beslissing om miljarden uit te geven aan de vervanging van de huidige gevechtsvliegtuigen, maar om ze ook nog eens uit te rusten met kernwapens betekent dat België mee stapt in het spel van opbod, dat dramatische gevolgen kan hebben.”

“Binnen de Alliantie heeft België reeds vijf decennia geleden aanvaard dat zijn gevechtsvliegtuigen zowel over een conventionele als over een nucleaire capaciteit zouden beschikken. Rekening houdend met een gezamenlijk uitgevoerde analyse van de globale bedreiging, heeft de NAVO ons gevraagd om onze gevechtsvliegtuigen beschikbaar te houden voor eventuele missies van deze aard. Wij zijn van plan al onze verplichtingen in dat verband na te komen”, antwoordde Didier Reynders op een schriftelijke vraag van Marco Van Hees naar de reden waarom België in de Verenigde Naties tegen een verbod op het gebruik van kernwapens had gestemd.

“Is het de NAVO die het Belgische defensiebeleid dicteert”, vraagt Marco Van Hees zich af. “Wat voor zin heeft het dan nog om een debat te voeren over de aanbesteding en over de criteria waaraan de nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten voldoen als we weten dat toestellen zoals de Grippen niet geschikt zijn voor kernbommen? Het komt er dus op neer dat de regering zonder democratisch debat de keuze maakt voor kernwapens en voor vliegtuigen die daardoor een pak duurder uitvallen.”
De PVDA vindt dit een onverantwoorde keuze. “België heeft er zich toe verbonden – zowel in het regeerakkoord als in een resolutie van april 2015 – om concrete stappen te zetten naar nucleaire ontwapening. Wij eisen dat de regering zich daaraan houdt en dus afziet van elke vorm van nucleaire capaciteit voor de Belgische gevechtsvliegtuigen.”

Klik hier voor de vraag van Marco Van Hees en het antwoord van minister Reynders.