Foto Viaggio Routard, Flickr

Ryanair bestraft het stakingsrecht, de werknemers slaan terug

Nadat het personeel van de lagekostenmaatschappij twee dagen staakte, stuurde de directie hen een dreigende brief. De piloten verzetten zich tegen die frontale aanval op het stakingsrecht door een nieuwe stakingsaanzegging in te dienen voor 10 augustus.

Ryanair en zijn CEO Michael O'Leary staan erom bekend alle sociale rechten van de werknemers van de Ierse multinational met voeten te treden. Ze weigeren ziektedagen te betalen, leggen het respect voor de nationale sociale wetten op, leggen onmenselijke werkritmes op en gaan zelfs zo ver dat ze het personeel doen betalen voor het water dat ze tijdens hun dienst drinken. Ondertussen overtreden ze een aantal wetten en basisprincipes van het sociaal recht. Het is op die agressieve manier dat Ryanair werd uitgebouwd tot lagekostenmaatschappij en de nummer één werd wat betreft het aantal passagiers in Europa. De jaarlijkse winsten worden geschat op meer dan 1 miljard euro.

Daarom besloten de werknemers vorige week in actie te komen. Ze eisten een minimum aan respect voor hun rechten in een historische staking op Europees niveau in een multinational zonder enige syndicale traditie ( wat niet te verwonderen valt). De staking was een succes.

Wat doet Michael O'Leary? Hij stuurt een gepersonaliseerde brief naar elke staker om mee te delen dat hij of zij een zware fout heeft begaan en ontslag riskeert. Dat is het arrogante en agressieve gelaat van een kapitalist aan het hoofd van een van de grootste Europese multinationals. Met de passieve medeplichtigheid van zowel de Belgische als de Europese politieke elite.

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) schreef een brief naar O'Leary om "te vermijden dat het zou escaleren", terwijl een elementair recht, het stakingsrecht, frontaal wordt aangevallen.

Staking of slavernij

In een periode waarin de aanvallen op het stakingsrecht veralgemeend worden, is het natuurlijk geen toeval dat de patroons vleugels krijgen ...

Maar de werknemers en hun vakbonden gaan zich niet laten doen. The Belgian Cockpit Association (BeCA) en de LBC roepen de piloten van de in België gevestigde maatschappijen op om de actie van 10 augustus in verschillende Europese landen te vervoegen. Dat zal dan de tweede Europese transnationale staking zijn, na die van 25 en 26 juli. De piloten en hun organisaties eisen het intrekken van de bedreigingen tegen het cabinepersoneel die in de brief van de directie staan. Ze verzetten zich tegen waarschuwingen voor delokalisatie en ontslag die naar het vliegend personeel dat in Dublin is gebaseerd werden gestuurd. Ze vragen de toepassing van de nationale wetten en de invoering van een "echte sociale dialoog".

Het conflict bij Ryanair toont het aan dat we de vakbonden en het stakingsrecht nodig hebben, anders keren we terug naar de slavernij.

Meer lezen over de strijd bij Ryanair
Meer lezen over de aanvallen op het stakingsrecht in België

Staken is duur

Wie bij Ryanair gestaakt heeft, dreigt ontslagen te worden maar riskeert ook een onmiddellijk verlies van loon voor twee dagen staking:
- 360 euro voor een junior steward.
- 480 euro voor een steward.
"Als ik deze maand 800 euro verdien, mag ik mij gelukkig prijzen", zegt Sarkis Simonjan, steward bij Ryanair, ironisch. Hij had de moed om op maandag 30 juli te getuigen op de RTBF. Hij verdient normaal niet meer dan 1.200 euro per maand.  Ondanks de sancties zegt Sarkis dat hij bereid is weer in staking te gaan als het moet. "Eindelijk is de stilte verbroken. We moeten stop zeggen. Dit wordt de slavernij van de 21ste eeuw, we kunnen dat niet meer verdragen."
Na de stakingen in België, Ierland, Italië, Spanje en Portugal de voorbije week, stemde 97% van de piloten van Ryanair in Duitsland voor staking. De sociale weerstand organiseert zich bij Ryanair.