Foto Solidair, Dirk Holvoet

Schaf ook subsidies biomassacentrale Langerlo af

Webredactie

Na Open Vld nemen nu ook regeringspartijen N-VA en CD&V een bocht van 180 graden. De Vlaamse regering trekt de stekker uit de biomassacentrale van Gent. Na de afschaffing van de subsidies voor de biomaffiacentrale in Gent, eist de PVDA nu ook de afschaffing van de subsidies voor de centrale in Langerlo (Genk).

De verbranding van biomassa is niet alleen schadelijk voor milieu en klimaat, maar ook veel duurder dan écht duurzame alternatieven als wind- en zonne-energie. De centrale in Langerlo moet nog omgebouwd worden tot een houtpelletcentrale. De eigenaar German Pellets krijgt daarvoor tien jaar lang een subsidie van 240 miljoen euro. Dat is een totaal van 2,4 miljard euro op tien jaar tijd. De regering haalt die som op bij de belastingbetaler, via de Turteltaks.

"In plaats van te kiezen voor betaalbare en ecologische oplossingen, wordt gekozen voor een duurdere oplossing, die de portefeuille spijst van een Duitse multinational”, aldus Kim De Witte, voorzitter van de PVDA in Limburg.

De verbranding van houtpellets heeft veel nadelen: de centrale zal weinig mensen tewerkstellen, houtpellets zijn niet hernieuwbaar en de verbranding stoot veel schadelijke stoffen uit. Die vormen een bedreiging voor de gezondheid van de inwoners (zie de studie van de PVDA).

De PVDA wil dat de subsidies voor de biomassacentrale in Genk integraal geschrapt worden. “Daarmee is alvast één as van ons PayBackPlan gerealiseerd”, vertelt De Witte. “We willen ook een 'woekertaks' op commerciële zonneplantages. En daarnaast de nucleaire winsten van Electrabel investeren in echte groene stroom.”

Die drie maatregelen zorgen ervoor dat we de Turteltaks kunnen afschaffen, dat we kunnen investeren in duurzame jobs en dat we onze groenestroomdoelstellingen van 10,5% in 2020 kunnen behalen.