Seun Kuti & Egypt 80

Dirk Tuypens

De Nigeriaanse Seun Kuti & Egypt 80 brengen in september Afrobeat met een onmiskenbaar politieke boodschap naar ManiFiesta. “Klassenstrijd is de belangrijkste strijd.”

Seun Kuti is de jongste zoon van Fela Anikulapo Kuti, legendarisch pionier van de Afrobeat. Toen die in 1997 overleed, erfde de toen veertienjarige Seun Kuti zijn begeleidingsband Egypt 80. Vandaag is Seun Kuti een van de vaandeldragers van de Afrobeat en is Egypt 80 nog steeds van de partij.

Niet alleen muzikaal maar ook politiek volgt Seun Kuti in de voetsporen van zijn vader. “De grootste strijd in de wereld is voor mij de klassenstrijd”, zegt hij vastberaden. “De mensen moeten zich als arbeidersklasse verenigen.” Kuti is ook een overtuigd pan-afrikanist. “Panafrikanisme gaat over de mogelijkheden die Afrikanen hebben maar waarvan altijd wordt gezegd dat we ze van de natuur niet meegekregen hebben.”

De elites in zijn thuisland Nigeria zijn niet bepaald opgezet met het werk van Kuti: “Heel veel mensen zijn geïndoctrineerd en geloven in het systeem. De propaganda  en de media zijn sterk. Mensen als ik worden niet toegelaten op de radio of de televisie. Artiesten als ikzelf vertellen de menselijke kant van het verhaal, daarom worden we al te vaak uitgesloten.”

Verenigd opstaan

Begin september brengt Seun Kuti zijn vierde album mee naar de Belgische kust, getiteld Black Times”. In de openingssong Last Revolutionary passeren Kwame Nkrumah, Che Guevara, Thomas Sankara, Patrice Lumumba, Abdel Nasser, Sekou Toure, Shaka Zulu, Fela Kuti en Isaac Boro – revolutionairen die mee het verschil maakten – allemaal de revue.

“Het nieuwe album is een goede weergave van mijn politieke en sociale overtuigingen”, zegt Kuti. “Het is een album voor iedereen die gelooft in verandering en begrijpt dat we verenigd moeten opstaan. De elites proberen steeds de armen te verdelen. Dezelfde onderdrukking treft zowel arbeiders uit Flint, Michigan als arbeiders in Lagos en Johannesburg.”

Ook op zijn eerder albums neemt Seun Kuti geen blad voor de mond. In Rise, op zijn derde album A Long Way to the Beginning uit 2014, neemt hij het op tegen petroleummaatschappijen, diamantbedrijven, corrupte Afrikaanse leiders, Monsanto en Halliburton. Hij stelt ze allemaal mee verantwoordelijk voor de honger in Afrika.

Mensen zijn de hoofdzaak

De klassenstrijd heeft voor Seun Kuti veel bondgenoten. De elites in Afrika zijn dezelfde als die in Europa of elders in de wereld. Ze hebben allemaal dezelfde doelstellingen. Het verzet daartegen moet dan ook universeel zijn.

“Ik wil een wereld zien die meer georiënteerd is op de mensen. Mensen zijn de hoofdzaak, niet winst en kapitaal. We zijn door de elites zodanig geïndoctrineerd dat we denken te krijgen wat we verdienen. We moeten uit die vicieuze cirkel breken en niet toelaten dat de elites profiteren van ons zweet, onze arbeid, ons bestaan en ons daarbij minachten.”

Seun Kuti & Egypt 80 op ManiFiesta

Seun Kuti & Egypt 80 spelen op zaterdag 8 september op de Mainstage van ManiFiesta. Dit concert wordt mogelijk gemaakt door G3W. Info: www.manifiesta.be/nl

Dit artikel komt uit het magazine Solidair van juli-augustus 2018. Abonnement