Foto Solidair, Karina Brys

Sociaal, rechtvaardig en actief: de PVDA trapt haar kiescampagne af

Op 16 en 17 juni trapte de PVDA haar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen af. In Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Met een ommetje langs Namen, Hasselt, Hoei en Visé. De PVDA-activisten staan in de startblokken om de steden en gemeenten te verdedigen tegen de projectontwikkelaars, haatzaaiers en achterkameraars, van onderuit, helder en klaar, en met een groot rebellenhart.

Bekijk hier welke kick-offs er nog in jouw buurt op het programma staan.

“Wij starten vandaag onze campagne. Nooit was een stem voor de PVDA zo nuttig. In oktober, maar ook volgend jaar voor de Vlaamse en federale verkiezingen. Voor de pensioenen, recht op werkbaar werk, syndicale vrijheden en een menselijk asielbeleid”, vertelde PVDA-voorzitter Peter Mertens in zijn toespraak tijdens de Grote Kick-Off van de kiescampagne van de PVDA in Antwerpen. Lees hier de volledige toespraak van de PVDA-voorzitter.

De laatste peilingen gaven de authentiek linkse partij 6,2%. Het is de laatste in een rij van peilingen die ons boven de kiesdrempel heffen. Het toont aan dat meer en meer mensen een alternatief zoeken voor de traditionele partijen. En enkel PVDA biedt dat alternatief aan: sociaal, rechtvaardig en actief.

Peter Mertens is in Antwerpen ook lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen.

“Voor u staat een fiere lijsttrekker.
Maar Wannes van de Velde wist al: ne zanger, dat is ne groep
En wat voor team hebben wij, wat voor team beste vrienden!
Jonger dan ooit, syndicaler dan ooit, diverser dan ooit, cultureler dan ooit.”
(Foto Paulien Verlanckt)

Terwijl het stadsbestuur in Antwerpen de verkiezingen probeert te manipuleren door geen openbare verkiezingsborden te voorzien, bijt de PVDA van zich af en belooft ze affiches aan maar liefst duizend vensters te hangen. De grote partijen kunnen met billboards van 20 m² het straatbeeld domineren, de PVDA steunt naar goede gewoonte op de mensen en vraag vensters en financiële steun.

Geef steun voor deze ambitieuze campagne

Sociaal: Een stadsprogramma op mensenmaat

De PVDA haalde duizenden enquêtes op, op straat, op de markten, in de fabrieken ... Iedereen moest zijn zeg krijgen of waar voor hem of haar de prioriteit lag. Dat is echte democratie, van onderuit.

Gentse lijsttrekker Tom De Meester: “Wij maken van de strijd tegen de groeiende armoede en een actieplan voor betaalbaar wonen de inzet van de verkiezingen.”

De resultaten werden de afgelopen maanden bekend gemaakt en de verschillende stadsprogramma’s gemaakt. Met stip op één in Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi ...: armoede. Het maakt ons eens te meer duidelijk dat mensen steden willen met een hart. Een maatschappij waar mensen centraal staan, niet de winst.

Peter Mertens herinnerde ons opnieuw aan de cijfers over kansarmoede die begin deze week verschenen. Antwerps OCMW-voorzitter Fons Duchateau (N-VA) zei zich “aangesproken, maar niet verantwoordelijk” te voelen. Voor Mertens wordt het hoog tijd dat het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid opneemt en een einde maakt aan de schandvlek die armoede is. Met stedelijke middelen kan je gerust alle leeflonen bijpassen tot aan de armoedegrens en een eerste betekenisvolle stap zetten in de strijd tegen armoede.

In Gent staat armoede centraal in het stadsprogramma. “De kinderarmoede is verdubbeld op 15 jaar tijd. Wij willen dat het stadsbestuur nu maatregelen neemt. In Gent zijn er ook 440 sociale woningen minder dan zes jaar geleden. Betaalbaar wonen is een recht voor iedereen”, zegt Gentse lijsttrekker Tom De Meester. “Wij maken van de strijd tegen de groeiende armoede en een actieplan voor betaalbaar wonen de inzet van de verkiezingen.”

Rechtvaardig: verover de stad op projectontwikkelaars, haatzaaiers en achterkameraars

PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw en Luikse lijsttrekker Sophie Lecron, in Luik.

Corrupte politici, graaiers, draaideurpolitiek ... De bevolking is het zo beu als koude pap. Net zoals partijen die al over plaatsen op de lijsten praten, voor ze zelfs een programma hebben. In Antwerpen was de PVDA de enige partij die eerst haar programma voorstelde, en daarna pas haar kandidaten.

Om authentiek links te blijven verbinden onze verkozenen zich ertoe om aan een gemiddeld arbeidersloon te blijven leven. Zowel in 2012 en 2014 hebben onze verkozenen zich aan die belofte gehouden. Extra financiële vergoedingen, storten ze door naar de PVDA. Bijna twee derde van onze inkomsten komt uit lidgelden en giften, en daar zijn we fier op.

Actief: samen dingen veranderen

De PVDA is actief in de wijken, in de bedrijven, op de markt en ... in de gemeenteraad. We zijn echter geen partij die enkel vraagt om elke vijf, zes jaar een bolletje te kleuren. Loze beloftes doen we niet, we lossen het niet voor u op. In plaats daarvan zeggen we: “laten we ons samen organiseren, laten we samen actievoeren om de problemen op te lossen.” Enkel zo kunnen we dingen veranderen.

We voeren dus niet enkel een campagne om stemmen te halen. Democratie gaat om veel meer dan dat. We blijven ook campagne voeren voor deftige pensioenen. En ook op lokaal vlak organiseren we acties, petities ... voor steden en gemeenten op mensenmaat. Vandaag organiseerden we in Gent bijvoorbeeld een fietstocht om actie te voeren om de woonmarkt niet in handen van de grote projectontwikkelaars te laten.

De PVDA trapte haar campagne feestelijk af. Overal in het land waren er barbecues, workshops, optredens ... Er waren leden en sympathisanten van de partij, maar ook gasten uit de cultuursector, uit het middenveld, uit de vakbonden. Iedereen werd er solidair onthaald.

In Antwerpen kon je zowel vakbondsafgevaardigden Tom Devoght (ABVV) en Fatiha Dahmani (LBC-NVK) tegen het lijf lopen, als rappersduo SLM, An Nelissen, Warre Borgmans, Aedell Wolf, Stef Kamil Carlens en zelfs Ewald Engelen!

En ook de kandidaten werden voorgesteld natuurlijk! Antwerpen heeft alvast een opvallend jonge, syndicale, culturele en diverse lijst.

Om authentiek links te blijven verbinden onze verkozenen zich ertoe om aan een gemiddeld arbeidersloon te blijven leven. (Foto Paulien Verlanckt)

Hoe kan ik de PVDA steunen?
> neem een lidkaart