Foto Solidair

Solidariteitsfestival ManiFiesta brengt drie dagen lang 19.000 mensen samen in Bredene

Webteam PVDA

Zo’n 19.000 mensen, jong en oud, waaronder talloze gezinnen, kwamen dit weekend in Bredene genieten van ManiFiesta, het feest van de solidariteit georganiseerd door Solidair, maandblad van de PVDA, en Geneeskunde voor het Volk.

Solidariteit, dat viel te lezen in de diversheid van het publiek. Met de aanwezigheid van talloze sociale organisaties, vakbondsmensen en werknemers vanuit onder meer de Antwerpse haven, Caterpillar, ArcelorMittal, AXA tot zelfs het Franse Goodyear. Verder ook actievoerders tegen het TTIP-vrijhandelsverdrag, Mark Dudzic, coördinator van de Bernie Sanders-campagne …

Geen woorden, maar daden, dat is de rode draad van het feest, die je terugvindt bij de gratis geneeskunde van de initiatiefnemers Geneeskunde voor het Volk en bij de politieke mandatarissen van de PVDA, die als enige ervoor kiezen om te blijven leven met een gemiddeld werknemersinkomen.

Na twee dagen van feest, met op zaterdagavond een spetterende Asian Dub Foundation en Manu Chao, riep Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, op het Centraal Moment van zondagnamiddag de regeringspartijen op echt te investeren in de samenleving, in plaats van alles van waarde kapot te besparen. Hij brak een lans voor een echte vermogensbelasting en vroeg de regering een einde te maken aan de talloze fiscale gunstregimes zoals de notionele-interestaftrek. Peter Mertens: “Het is hoog tijd om een inventaris op te maken van het grote geld, een vermogenskadaster, en om ook eindelijk die miljonairstaks invoeren waar onze samenleving recht op heeft.”

De voorzitter van de linkse partij kondigde aan dat zijn partij daarom een nieuwe campagne lanceert: “De miljonairs belasten of de werknemers belasten. Wij hebben gekozen!”

Peter Mertens hekelde ook de regeringspolitiek om de elite – de grote vermogens, de hoge inkomens en de multinationals – te blijven verwennen en tegelijk de duur verworven rechten van de 99 procent stap voor stap af te breken.  Hij verwees daarbij naar de politiek van twee maten en twee gewichten inzake de pensioenen van de parlementairen. “De politici laten iedereen langer werken, behalve zichzelf. In april beloofden ze dat ze hun eigen pensioenstelsel zouden hervormen. Deze week kwam parlementsvoorzitter Siegfried Bracke met het resultaat. We gaan hervormen, maar niet nu en niet voor ons. Charles Michel, Jan Jambon, Kris Peeters: ze mogen nog altijd op 55 jaar met pensioen. Voor meer dan 4.200 euro netto per maand.” Peter Mertens riep de regering op de pensioenleeftijd van 67 jaar opnieuw te doen dalen voor iedereen.

Lees hier zijn volledige toespraak.

Nog tijdens het centraal moment reikte Han Soete, hoofdredacteur van Solidair, de ‘Prijs Solidair’ uit aan journalist Kristof Clerix van Mo magazine en Knack. Die nam de prijs aan in naam van alle klokkenluiders en journalisten achter de Panama Papers. Zie foto onder. De Prijs is sinds zes jaar een jaarlijks initiatief dat een concreet project van solidariteit in de verf wil zetten.

Reacties

Een ongelooflijk en hardverwarmend succes. voor ierdereen die gelooft in een andere economie en in elementaire rechtvaardigheid.
Mijn bemerkingen bij een deel van het artikel ; vastgoedfietstocht Projectontwikkelaars zorgen voor TORENHOGE woonkosten NVA: Niet Van Antwerpen Niet Voor Antwerpen Als laatste fietsen we naar het Harmoniepark. Hetzelfde stadsbestuur wou van een voetbalveldje bouwgrond maken. De buurt schoot in actie en ging zelfs tot bij de Raad van State, die hen gelijk gaf. Bye bye bouwgrond, leve een nieuw grasgroen voetbalveldje en als kers op de taart ook nog het oude koetshuis ter beschikking van de bewonersvereniging. Protest loont. Als onze vastgoedfietstocht een ding duidelijk maakte, is het wel dat dit stadsbestuur op maat van de projectontwikkelaars werkt. De bewoners worden bekeken als een last terwijl zowel de mensen van de Tolhuisgroep als van Tivoli2018 nadenken over de noden die er in hun buurt zijn zoals extra woningen, bijkomende scholen en kinderopvang. Projectontwikkelaars zijn nodig maar moeten niet mee aan het bureau van de schepen zitten. Een stad op mensenmaat maak je in de eerste plaats voor en in samenspraak met haar inwoners.
Het festival was dit jaar weer een formidabele belevenis maar als ik de fotos hier op het net wilde bekijken voelde ik me 'geflickt'. Aangezien ik noch de wil, noch de middelen heb om om de zoveel jaar mijn computer te vernieuwen, en zodanig mijn browser niet sterk genoeg meer is (thank you Bill Gates),kon ik de fotos niet bekijken. Zou het geen goed idee zijn om daar rekening mee te houden?