Foto Solidair

Staking in Luik bewijst dat verzet tegen regering aanhoudt

Webredactie

Na de betoging van de 100.000 in Brussel op 7 oktober, lagen vandaag in de provincie Luik tal van bedrijven en diensten plat. Voor provinciaal PVDA-voorzitter Damien Robert toont dit “dat het verzet van de werknemers tegen de regering Michel en tegen de antisociale maatregelen heel diep zit en niet verzwakt.”

Ook het spoorpersoneel verzet zich tegen de plannen van minister Jacqueline Galant (MR).

Na de succesvolle betoging van de 100.000 van 7 oktober waren er stakingen bij tal van bedrijven en diensten in de provincie Luik. De staking die drie weken eerder aangekondigd was werd goed opgevolgd in verschillende sectoren. Zowel bij de grote en kleine ondernemingen, als in de luchthaven, bij het openbaar vervoer, in een aantal grootwarenhuizen, bij gemeente- en provinciescholen en in het Franse Gemeenschapsonderwijs en bij de overheidsadministraties. Niet alleen in het arrondissement Luik was de staking voelbaar, ook in de arrondissementen Verviers en Huy.

Voor provinciaal PVDA-voorzitter Damien Robert toont dit “dat het verzet van de werknemers tegen de regering Michel en tegen de antisociale maatregelen heel diep zit en niet verzwakt.” “Vanochtend aan de piketten voelde je de strijdvaardigheid bij de stakers, vastberaden door te gaan met de beweging tegen deze regering”, vertelt Damien Robert nog. “Er waren aardig wat discussies tegen de regeringsmaatregelen – vooral dan over de aanslag op het pensioen, de indexsprong en over al die nieuwe taksen die het nu regent. Maar het ging over veel meer: veel stakers waren het gewoon beu. Ze pikken het niet meer, die ongelijke verdeling van de rijkdom en die almaar dieper wordende kloof tussen arm en rijk in België.”

Solidariteitsbezoeken uit Vlaanderen

De staking was uitgeroepen door het ABVV. Maar op tal van plaatsen stonden syndicalisten van de christelijke vakbond mee aan het piket. En in sommige bedrijven werd er in gemeenschappelijk vakbondsfront gestaakt.

Ook kregen de stakers aan de piketten solidariteitsbezoeken van Vlaamse syndicalisten uit de provincies Limburg en Antwerpen.

De hele ochtend trokken een honderdtal militanten van de PVDA/PTB langs meer dan 90 piketten in de provincie. En overal kregen ze een warm onthaal.

Investeren in het spoor in plaats van het te ontmantelen

Het spoorverkeer is vandaag sterk verstoord over het hele net. In Luik ligt alles volledig stil. In Antwerpen ligt het goederenvervoer volledig plat. Er zijn acties in nog andere plaatsen op het NMBS-net (in West- en Oost-Vlaanderen, in Henegouwen, Namen ...). Het spoorpersoneel blijft in het hele land gemobiliseerd tegen de plannen van minister Jacqueline Galant (MR). Die wil een besparingsplan van 3 miljard doorvoeren. Daarin zit het schrappen van 7.000 banen en een verdere afbouw van de dienstenverlening. Het spoorpersoneel wil dat er echte investeringen komen en dat men de ontmanteling stopt.

Er is genoeg voor iedereen

De komende weken en maanden zal de PVDA haar alternatief verder verspreiden en de strijd tegen de regering Michel opvoeren. Zo zal de linkse partij op 15 november in Brussel een “Protestparade” organiseren met als thema: “Er is genoeg voor iedereen”. (U kunt de toespraak van PVDA-voorzitter hier lezen). Er is geld genoeg en er is werk genoeg, op voorwaarde dat we het stuur omdraaien en een politiek voeren van herverdeling van de rijkdom (via een miljonairstaks) en van de beschikbare arbeid (via een 30urenweek).

Antwerpse syndicalisten kwamen hun solidariteit tonen bij de stakers van Luik-Guillemins
Stakers bij het Antwerpse goederenvervoer per spoor. Zij staakten tegen de privatiseringen en voor het behoud van hun statuut.