Staking Openbare diensten: de regering in herinnering brengen wat “menselijkheid” betekent

Alice Bernard

Al naargelang de sector begon de staking gisterenavond of vanochtend. Trein, Post, openbaar vervoer, administratie, scholen... Op het menu? De verdediging van onze openbare diensten.

“De trein, de crèche, de post, sociale diensten… Zowat elke burger in ons land kan dag na dag, weer of geen weer, beroep op hen doen. De mensen die elke dag opnieuw klaar staan met een luisterend oor voor onze samenleving worden zelf niet gehoord door hun werkgever: vadertje staat. Er blijft hen geen andere keuze dan sociale actie,” vindt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA.

In Antwerpen, Brussel, Luik, Gent, Charleroi, Hasselt… Overal zijn de stations leeg, de administratieve diensten dicht. Daar waar het nog een dienst is van de gemeente: geen huisvuilophaling vandaag. De sluizen zijn gesloten, postbedeling is er amper – alle grote sorteercentra liggen plat, met een indrukwekkend stakingspiket in Brussel. Gevangenissen draaien op minimumbezetting en slechts 4 crèches op de 29 zijn open in Antwerpen. De “financietoren” is zowel in Brussel als in Luik gesloten. “Het personeelstekort is zo groot dat de ambtenaren hun verlof niet meer kunnen opnemen. We zijn vastberaden!” vertelden Brusselse spoormannen aan federaal parlementslid Raoul Hedebouw van de PVDA. Die stond erop eerst nog een bezoek te brengen aan de stakers vooraleer hij naar het parlement trok, om er te stemmen tégen de indexsprong en tégen de verhoging van de pensioenleeftijd. “We moeten ons verzetten tegen de privatisering waar de regering naartoe wil. Het inkrimpen van personeel en budgetten brengt de dienstverlening aan de bevolking in gevaar.” Dat vertelden heel wat stakers aan de PVDA-delegaties die aan de piketten hun steun kwamen betuigen.

De draakoptocht in Hasselt. (Foto Solidair, Peter Vanloffelt)

Spontane optochten van stakers waren er in Hasselt (Een draken stoet. Tegen eend raak van een regering en ze willen ook de draak steken met de besparingen van deze regering) en in Brussel, om het sociale bloedbad te doen stoppen. En ook al ging de oproep om te staken uit van de ACOD, deden hier en daar ook werknemers aangesloten bij het CCOD mee aan de staking: bij de Post en bij de NMBS, maar ook bij de  Forem (Waalse VDAB), de RVA en bij de chauffeurs van de TEC in Luik, de MIVB in Brussel, bij De Lijn en bij het Arsenaal, de stelplaats in Mechelen.

De werknemers van de openbare diensten sluiten zich dus aan bij de brede beweging van sociaal verzet tegen deze regering van de rijken en van de grote patroons. Ook zij willen dat diegenen die deze crisis veroorzaakt hebben ervoor betalen. “Wij verdedigen het behoud van onze pensioenrechten. En zoals alle andere sectoren die vandaag in verzet komen, zijn ook wij tegen de indexsprong. We moeten de strijd verder zetten”, zei Jean-Claude Legrand, ACOD-delegee bij de Post in Luik. Om diezelfde reden gingen ook vandaag weer delegaties van de metaalarbeiders en van de werkers uit de chemiesector samen naar de stakingspiketten van de spoormannen in Luik en in Antwerpen; metalo’s uit Henegouwen hielpen bij de blokkade van de Boulevard Tirou in Charleroi. Hun motivatie: “Wij zijn solidair om samen onze openbare diensten en onze koopkracht te verdedigen!”

De werknemers die vandaag in staking zijn, dragen de toekomst in zich. Zij voeren geen strijd voor wat kortzichtige en bekrompen eisen, maar voor een maatschappij waarin goede en goedkope openbare diensten een belangrijke plaats innemen. Ze strijden voor behoud van de koopkracht van iedereen. Ze willen onze jobs verdedigen en voorkomen dat bedrijven naar het buitenland vertrekken. Ze vragen doodgewoon een beetje menselijkheid van deze regering die dat woord blijkbaar uit haar woordenschat heeft geschrapt.

Luik. (Foto Solidair, Damien Robert)
Raoul Hedebouw, PVDA-volksvertegenwoordiger - Brussel. (Foto Solidair, David Pestieau)