Piket Bosch Tienen (Foto Solidair)

Staking in Vlaams-Brabant succesvol

“Ook in Vlaams-Brabant is deze provinciale staking een succes”, zegt Sander Vandecapelle, PVDA-voorzitter van Vlaams-Brabant, “Om 7 u vanmorgen waren meer dan 300 bedrijven in staking. En aan de piketten voel je een groeiende bereidheid om door te gaan tot alle plannen van de regering van tafel verdwijnen.”

“Het economisch leven in Vlaams Brabant lag vandaag stil”, zegt Sander Vancapelle. “De grote productiebedrijven liggen allemaal stil en in de industriezones van Haasrode, Tienen, de Kanaalzone van Vilvoorde, Grimbergen… ligt de productie stil of is ze zwaar verstoord. In Leuven wordt er vandaag bij InBev geen bier gebrouwen. Bij Bosh in Tienen staakt iedereen. Geen productie ook bij Duracell in Aarschot. Aan de poorten van Duracell moest de deurwaarder die daar verscheen, onverrichterzake rechtsomkeer maken. De staking is ook compleet bij het depot van Delhaize in Zellik, net als in het Europees logistiek centrum van Toyota. Zelfs in kleinere bedrijven zoals Trebos in Tildonk is de staking een feit. Opvallend is ook de actie in de verzekeringssector: bij KBC-verzekeringen ligt alles stil.”

Het provinciaal administratief centrum van Leuven ligt volledig stil. Er is in de hele provincie geen treinverkeer. Bijna alle vluchten van Brucargo (vrachtvervoer) zijn afgelast. De check-in en de bagageafhandeling voor de passagiersvluchten zijn zwaar verstoord. Deze ochtend zijn er slechts een zestal passagiersvluchten opgestegen.

Na een reeks bezoeken aan stakersposten stelt Sander Vandecapelle vast dat het ongenoegen zeer diep zit. “De indexsprong wordt niet aanvaard en werken tot 67 jaar is voor iedereen een brug te ver. In de industriebedrijven wil men niet laten raken aan de brugpensioenregelingen. Ook de aanvallen op de openbare diensten liggen heel gevoelig. De regering moet niet denken dat ze met een symbolische maatregel tegen de fortuinen de protestbeweging zal kunnen stoppen.”

Opvallend vindt hij ook de brede steun voor de staking bij de publieke opinie. “Veel mensen toeteren uit sympathie als ze een stakerspost passeren”.

De studenten en de burgerbeweging Hart boven Hard plannen voor 10 uur een actie aan het rectoraat van de universiteit in Leuven. Nadien gaan ze hun solidariteit betuigen aan het piket van Inbev.”

De PVDA ondersteunt de staking met volle kracht. “Onze leden in de bedrijven, scholen, kantoren en sociale organisaties hebben de voorbije dagen en weken hard gewerkt, samen met hun collega’s, om van de actiedag een succes te maken. Sinds vanmorgen vroeg zijn ook 80 partijmilitanten in de verschillende regio’s van Vlaams-Brabant op pad om de stakerspiketten een hart onder de riem te steken. Nationaal PVDA-voorzitter Peter Mertens bracht vanochtend een solidariteitsbezoek aan het stakerspiket van Aviapartner op de luchthaven van Zaventem. “De staking draait om onze toekomst, en die van onze kinderen. De acties verdienen onze volle steun!”