Foto Solidair

Stuur uw nieuwjaarsboodschap naar Maggie!

Wat vind jij van de prijsverhoging van veel gebruikte geneesmiddelen? Geneeskunde voor het Volk en PVDA roepen iedereen op om een wenskaart met boodschap te sturen naar minister Maggie De Block.

“Zodra bekend werd dat de prijs van antibiotica en maagzuurremmers ging verhogen, kregen we onmiddellijk tientallen boze reacties van patiënten”, vertelt Tim Joye van Geneeskunde voor het Volk. “Toen wisten we snel: daar moeten we iets tegen doen. Zo groeide het idee om in de eindejaarsperiode met een wenskaartactie te starten.”

En de actie is een succes. “We hebben de kaartjes nu een paar weken in de groepspraktijk liggen en echt alle patiënten schrijven hun boodschap. Zij zijn helemaal niet te spreken over de prijsverhoging. Vooral omdat er duidelijk een ander alternatief is.”

Stuur een wenskaart met je eigen boodschap naar Maggie: klik hier

Deel een van deze wenskaartjes op de sociale media

Leg eens uit.

Tim Joye. Dirk Van Duppen, de voorzitter van Geneeskunde voor het Volk, werkte een voorstel voor het kiwimodel uit. Met het kiwimodel kan de sociale zekerheid besparen op geneesmiddelen, maar dan wel zonder dat ze duurder worden voor de patiënt, integendeel.

Wat is dat kiwimodel juist?

Tim Joye. Het idee komt uit Nieuw-Zeeland, maar bestaat voor een stuk al in Nederland. Met het kiwimodel organiseert de overheid een openbare aanbesteding voor de terugbetaling van geneesmiddelen. Elk farmaceutisch bedrijf kan een prijsofferte indienen voor een bepaald geneesmiddel. De overheid kiest voor de firma die de beste prijs/kwaliteit levert en dat geneesmiddel wordt dan terugbetaald door de sociale zekerheid, de andere niet. Met dat kiwimodel kunnen de prijzen van geneesmiddelen spectaculair dalen.

Dirk Van Duppen en Sofie Merckx werken momenteel samen aan een wetsvoorstel hierover dat de PVDA in het parlement gaat indienen.

Ziet minister De Block dat kiwimodel zitten?

Tim Joye. PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees interpelleerde Maggie De Block al eens over het kiwimodel in het parlement. De Block antwoordde hem: “Voor mij is de kiwi dood.” Zij staat aan de kant van de grote farmaceutische bedrijven, hè.

Nu doet Maggie De Block het omgekeerde van het kiwimodel. Ze gaat de terugbetaling van een aantal geneesmiddelen verlagen, waardoor ze duurder worden. Haar bedoeling is om mensen minder van die geneesmiddelen te doen gebruiken, maar zo werkt dat niet.

In Nederland bestaat een vorm van het kiwimodel. Daar zijn antibiotica veel goedkoper dan hier, maar ze worden veel minder gebruikt, omdat de dokters en de bevolking worden geïnformeerd over de nadelen van antibiotica.

De prijs verhogen werkt niet en is ook een heel asociale maatregel, want de mensen die het nodig hebben worden ook getroffen.

Jullie roepen iedereen op om een kaart met een boodschap te sturen naar Maggie De Block.

Tim Joye. Klopt. Mensen kunnen erop schrijven wat ze willen. Sommigen schijven erop waarom ze voor het kiwimodel zijn. Anderen vertellen hun eigen verhaal. Zo is er een patiënte die maagzuurremmers moet nemen voor haar slokdarmziekte. Haar broer is al gestorven aan slokdarmkanker. De vrouw moet het stellen met een klein inkomen. Die prijsverhoging wordt voor haar dan ook een groot probleem. Als je als dokter zulke verhalen hoort, dan gaan je haren recht staan. Laten we de verhalen dus maar naar Maggie De Block sturen, zodat ze beseft wat ze aanricht met haar maatregel.

Waar kunnen we terecht voor die wenskaarten?

Tim Joye. Je kunt wenskaarten afhalen in de praktijken van Geneeskunde voor het Volk en op de secretariaten van de PVDA. Je kunt ze zelf opsturen naar Maggie De Block, of ze bij ons afgeven. Wij gaan wij die dan op 19 januari persoonlijk gaan afgeven aan Maggie De Block.

Neem ze gerust mee naar je eindejaarsfeestjes en laat ze invullen door vrienden en familie. Je kunt ze natuurlijk ook delen op je Facebookprofiel, via Twitter, Instagram ...

Jullie nodigen iedereen uit om op 19 januari die boodschappen te gaan afgeven?

Tim Joye. Ja. Iedereen die wil, mag met ons meekomen. Op 19 januari spreken we af om 10.30 u. aan het ministerie van Volksgezondheid, Kruidtuinlaan 50 in Brussel. Dan gaan we met Geneeskunde voor het Volk alle kaartjes afgeven.