Foto Solidair, Salim Hellalet

Tegen de arbeidshervorming van Peeters, “gaan wij door met de strijd”

Na het ABVV gisteren, was het vandaag de beurt aan het ACV om op straat te komen tegen de maatregelen van de regering die de 38-urenweek en de pensioenen aanvallen. Een betoging met meer dan 8.000 personen, met talrijke jongeren op kop. “In de komende weken en maanden zullen we de strijd voortzetten.”

“De betoging van vandaag zal zeker niet de laatste zijn … We zullen in de dagen en weken die volgen contact zoeken met de andere vakbondsorganisaties, met andere platformen, om te bespreken hoe we onze strijd gaan verderzetten.” Met deze woorden sloot Marie-Hélène Ska, algemeen secretaris van het ACV (de Christelijke vakbond) de grote betoging af. Een betoging van 8000 mensen, geleid door verschillende jongerenorganisaties.

“Als je de nieuwe maatregelen uitlegt aan de mensen, zijn ze echt kwaad

Deze woorden resoneerden onder de talrijke vakbondsmilitanten uit het hele land en drukten hun algemene ongenoegen uit. “Minister Peeters wil ons nog meer doen werken en onze uurroosters zullen elke dag veranderen. Alsof ons leven al niet moeilijk genoeg is. Als afgevaardigde sta ik er iedere dag om onze rechten te doen respecteren. En dat is niet altijd eenvoudig, zelfs al staan ze in de wet. Maar als morgen de wet wordt veranderd, ten gunste van de werkgever, dan wordt ons leven onmogelijk”, zegt Claire, afgevaardigde in de distributie.

"En het is een minister die meer dan 10.000 euro per maand verdient, die zegt dat we boven onze stand leven”, roept Peter, een delegee in de voeding, uit. “Als je de nieuwe maatregelen uitlegt aan de mensen en je herinnert hen aan wat er al op ons hoofd is gevallen sinds vorig jaar, dan zijn ze echt kwaad. Deze nieuwe maatregelen en dan de verklaringen van minister Peeters zijn echt de druppel. We moeten mobiliseren, maar deze keer moeten we niet stoppen”, voegt hij eraan toe.

Gisteren en vandaag zijn niet minder dan 17.000 vakbondsmilitanten op straat gekomen. Zeer snel, na amper enkele dagen mobilisatie. Gisteren was de golf rood, vandaag groen. En met de vastberadenheid die we in die mobilisaties hebben gezien, zou ze morgen wel eens imposant en kleurrijk kunnen zijn.

Fotoreportage op Facebook • Wilt U meer weten over de arbeidshervormingen van minister Peeters? Lees hier ons dossier.

Foto Solidair, Salim Hellalet
Talrijke jongerenorganisaties, syndicaal en politiek, en jeugdbewegingen leidden de betoging. “Onze toekomst is meer waard”, stond er op het spandoek van Comac, jeugdbeweging van de PVDA. (Foto Solidair, Salim Hellalet)
Peter Mertens, voorzitter van de PVDA (Foto Solidair, Salim Hellalet)
“Om tien uur ‘s morgens minister van Pensioenen Bacquelaine interpelleren over zijn pensioenhervorming in het parlement en om 14 uur zich herbronnen op een vakbondsbetoging. Ideale dag voor een PVDA-volksvertegenwoordiger”, getuigt Raoul Hedebouw via Twitter (Foto Solidair, Vinciane Convens)