Foto Kevin Van den Panhuyzen

Tom De Meester (PVDA Gent): "In onze stad is er geen plaats voor haatmarsen."

Gent. Zondag 26 november 2017. Extreem-rechtse relschoppers trekken door de straten van de binnenstad, zonder toestemming van politie of stad. Ze vallen voorbijgangers aan. Ze roepen racistische onzin. Ze brengen de Hitlergroet ... En de politie? Die stond erbij en keek ernaar.

In Gent mag blijkbaar alles tegenwoordig. Zondagavond mocht een groep van een 200-tal extreem-rechtse amokmakers ongehinderd door de binnenstad trekken, meer dan twee uur lang. Volgens de politie was er geen probleem, want de situatie was "onder controle". Het is maar wat je controle noemt: de relschoppers brengen ostentatief de Hitlergroet, roepen "Roma's buiten", vallen voorbijgangers aan, proberen tot twee keer toe de Sleepstraat (Turkse buurt) in te trekken om daar boel te gaan zoeken, ze gooien uiteindelijk het raam in van het Libanese restaurant aan het Sluizeken (waar ik de avond voordien nog met vrienden was gaan eten) en koelen uiteindelijk hun woede op de nachtopvang in het Baudelopark, waar dakloze gezinnen met kinderen (!) verblijven. Moesten die ook "buiten" misschien?

Dit is wat je krijgt als politici van de N-VA het "begrijpen" als hooligans het recht in eigen handen nemen en een kraakpand bestormen. Als ministers mensen met een migratie-achtergrond systematisch als profiteurs en criminelen wegzetten. Dit is het klimaat dat je creëert met dat soort politieke uitspraken. Een klimaat van haat waarin uiteindelijk iedereen verliest.

Wat het stadsbestuur betreft: wie heeft er eigenlijk beslist dat dit soort agressieve haatmarsen in onze stad voortaan getolereerd wordt? Not in my name! Ik dacht dat Gent de meest kindvriendelijke stad van Vlaanderen wilde worden? Kinderen terroriseren in een daklozencentrum, hoe past dat daar precies in? Gent wil een gastvrije, warme stad zijn, waar iedereen veilig over straat kan lopen. Waarom mogen extreem-rechtse relschoppers dan zonder officiële toelating - een unicum! - uren door de stad marcheren en boel zoeken? Je moet de facebook van de organisatoren eens lezen: "Een prachtig begin van een prachtig verhaal", "niet slecht voor een eerste keer, ik heb me geamuseerd. We want more of this!!!!!!!!" Je weet waar dit eindigt: bij straatgeweld en rellen. Tijd om een duidelijke lijn te trekken, beste stadsbestuur. In onze stad is geen plaats voor haat en geweld.

Tom De Meester is lijsttrekker voor de PVDA in Gent.

Reacties

Sorry hoor rechts geweld is niet goed te keuren, maar links geweld OOK NIET, hetgeen bij linkse betogingen vernield wordt is steeds veel erger dan bij rechtse betogingen, die steken dan zelfs nog auto's van onschuldige mensen, ja ook allochtoonse mensen in brand. Is dat dan wel aanvaardbaar want daar zeggen jullie niets over.
En wat doet dit terzake? Het gaat hier over de niet aangevraagde betoging van extreem rechts waar mensen werden bedreigd en duidelijk fascistisch werd gehandeld. Niet over andere manifestaties. En overigens, om op uw 'punt' in te gaan, PVDA heeft bij mijn weten nooit geweld goedgekeurd, of dat nu van linkse of rechtse hoek komt. Misschien had u uw commentaar beter beperkt tot 'geweld is nooit goed te keuren'.
Het is een regelrechte schande. Hoevelen die gestreden hebben in de 2e wereldoorlog draaien zich nog maar eens om in hun graf?
Goed zo Tom De Meester boven meester.