Vakbondskandidaten aan het woord

Dirk Tuypens

Op de lijsten van de PVDA+, PTB*PVDA-go! en PTB-go! staan 170 vakbondsmensen – Vlamingen, Walen en Brusselaars, van zowel het ABVV als het ACV. Zij hebben ervoor gekozen om de bekommernissen van de werkende mensen ook buiten hun bedrijf of hun syndicaal engagement een stem te geven. We gingen bij enkelen langs om tekst en uitleg.

Anne Dhooghe

Anne Dhooghe, oud-hoofdafgevaardigde Carrefour en LBC-vormingsverantwoordelijke, 10de plaats Kamer, Antwerpen

“Peter Mertens is graag gezien binnen de vakbond. De PVDA+ moet op de politieke kaart gezet worden, dat is de inzet van deze verkiezingen”

Dirk Tricot

Dirk Tricot, ex-hoofddelegee ACV Transcom NMBS, 4de opvolger Vlaams Parlement, Antwerpen

“Openbare diensten moeten herverdelend werken en dat gebeurt niet door een privatisering”

Nadia Charradi

Nadia Charradi, begeleidster van werklozen bij ABVV, 7de plaats Kamer, Antwerpen, verruimingskandidate

“Toen ik de verantwoordelijkheid voor schuldbemiddeling erbij kreeg, zou het hooguit om twee à drie dossiers per maand gaan. Ik doe er nu twee per week”

Rudy Sohier

Rudy Sohier, vormingswerker van de Algemene Centrale (ABVV), 18de plaats Kamer, Antwerpen

“Het gevaar van rechts is heel reëel. Daarom is er vandaag bij de Algemene Centrale heel veel aandacht en openheid voor de PVDA+”

Iconorata Baldassare

Iconorata Baldassare, afgevaardigde CNE Distribution, 5de plaats Europa (Frans kiescollege)

“Als ik zie wat wij, werkende mensen, aan belasting moeten betalen en dat de multinationals zo goed als niets betalen, dan kots ik daarvan”

Youssef Handichi

Youssef Handichi, afgevaardigde ACV Openbare Diensten MIVB, 3de plaats Brussels Parlement

”Ze hebben het over gratis openbaar vervoer, over oplossingen voor de luchtvervuiling… en wat doen ze ondertussen? Ze verhogen de tarieven”

Patrick Baekelandt

Patrick Baekelandt, hoofddelegee ABVV Metaal bij weefgetouwenfabrikant Vandewiele in Marke, 1ste opvolger Kamer, West-Vlaanderen

“Ons verhaal leeft binnen de vakbond en ook binnen de besturen. We zien dat we meer en meer waardering krijgen voor wat we doen, ook van secretarissen”

Johan Saelens

Johan Saelens, vakbondsafgevaardigde ABVV Metaal bij plaatbewerkingsmachineconstructeur LVD, lijstduwer Vlaams Parlement, West-Vlaanderen

“Ze zijn alles aan het afpakken waar onze voorouders voor gestreden hebben. Ik probeer de jeugd ervan te overtuigen dat ze daarom links moeten zijn.”