Foto Solidair, Karina Brys

Veel protest tegen Sunday Shopday van 5 oktober

Actie in Antwerpen op 28 april 2014 (Foto LBC)
Actie in Luik op 4 oktober 2014 (Foto CNE)

Voor Comeos, de federatie van de handel en diensten in België, moet zondag een winkeldag worden. Maar het winkelpersoneel, de vakbonden en zelfs de winkeliers zijn vooral tegen.

Comeos voert al langer strijd om meer winkels op zondag open te krijgen. Sunday Shopday, zo heet hun nieuwe campagne. Comeos maakt zich sterk dat 160 steden en gemeenten en meer dan 3.000 winkels komende zondag, 5 oktober tot een koopdag maken. Wishfull thinking, wellicht. Zeker is dat er ook veel verzet zal opdagen.

Verzet is er in de eerste plaats van het winkelpersoneel. “Ik kom voor weinig dingen op straat, maar dit is er voor mij over. Zondag is de enige dag dat ik mijn hobby kan beoefenen”, zo vertelt een amateurfatograaf. “Allemaal samen een dag vrij hebben, daarmee kan je nog iets anders in het leven uitbouwen dan je werk. Wanneer zou ik anders bijvoorbeeld met mijn vrienden kunnen gaan voetballen?”, reageert een jonge verkoper. “Nu kunnen we de vrijdagavond al niet uitgaan omdat we ’s zaterdags werken. Spelen we straks ook de zaterdagavond kwijt?”, zucht een andere winkelbediende. Een andere is er niet gerust op dat het op vrijwillige basis zal blijven, zoals ze beloven: “We worden nu al onder druk gezet, terwijl we nu nog maar zes zondagen per jaar werken!”.

In Antwerpen voerde het personeel in april van dit jaar samen met de vakbonden al actie tegen zondagsopeningen in de binnenstad. En gisteren, zaterdag 4 oktober, voerden de bediendecentrales van het ABVV en het ACV in het centrum van Luik ook al protestacties tegen de Sunday Shopday-dag van zondag 5 oktober.

Ook winkeliers willen zondag vrij

In Antwerpen was schepen Koen Kennis (N-VA) de grote pleiter. “Omdat we anders veel inkomen verliezen aan steden in Nederland, waar winkels nu wel al open zijn op zondag”, was zijn argument. Hij stond vrij geïsoleerd met zijn pleidooi. PVDA-voorzitter en gemeenteraadslid Peter Mertens wees hem erop dat zowel het winkelpersoneel als de vakbonden zich tegen zondagshoppen verzetten. In de aanlop van Sunday Shopday van 5 oktober peilde het Neutraal Syndicaat van Zelfstandigen zijn leden over dat zondagwerk: slechts 20 procent bleek voor, de andere tachtig procent is voor een status quo, voor de beperking of zelfs voor de afschaffing van de huidige zes toegelaten zondagsopeningen. Ook de middenstandsorganisatie Unizo stelt dat de winkeliers in grote meerderheid tegenstander zijn.

Bonden voor boycot

De bediendebonden BBTK en LBC mobiliseren hun achterban voor een boycot van de Sunday Shopday van Comeos van komende zondag. Met sterke argumenten. “Een euro die de zaterdag al is gespendeerd, wordt ’s zondags niet nog eens uitgegeven”. Van bijkomende jobs is er dan ook geen sprake, wel is er gevaar dat de bestaande jobs nog meer precair en flexibel worden. En vooral, zondagwerk is nefast voor een harmonische combinatie van werk en gezinsleven.

Peter Mertens voerde in de discussie met schepen Kennis op de Antwerpse gemeenteraad ook aan dat het niet bij de winkels zal blijven. Kinderopvang, afvalophaling, politie… zullen allicht ook operationeel moeten zijn. “Meneer Kennis, waar ligt de grens van die 24-uurseconomie?” vroeg hij. “Waarom moet de maatschappij 24 uur per dag en zeven dagen per week doordraaien? Volgens mij is de toename van burn-outs en slaapproblemen het gevolg van die doldraaiende maatschappij. Er moet een stop gezet worden aan die 24-uurseconomie, die er alleen maar is om de toeristen van cruisschepen op hun wenken te bedienen”.