Foto RV

Venezuela: winst voor links bij regionale verkiezingen

Bij de regionale verkiezingen van 15 oktober kwam de PSUV van president Maduro als de overwinnaar tevoorschijn. De bevolking kiest duidelijk tegen het geweld van de rechtse oppositie en voor een democratische aanpak van de reële problemen van het land onder leiding van president Maduro.

Venezuela kwam de voorbije maanden vooral negatief in het nieuws. Het land was sinds april dit jaar het toneel van bloedige straatprotesten tussen de voor- en tegenstanders van de zittende regering van president Nicolas Maduro. Dat protest is intussen sterk afgenomen, zeker na de verkiezingen van deze zomer, die door de oppositie werden geboycot, en na de installatie van de nieuwe Grondwetgevende Vergadering. Maar de grote test voor  Maduro en de regeringspartij PSUV waren de regionale verkiezingen die zondag 15 oktober plaatsvonden.

De oppositiepartijen die eerst nog moord en brand schreeuwden en de ‘frauduleuze’ verkiezingen van de Grondwetgevende Vergadering van voorbije zomer niet erkenden, beslisten om zich allemaal in te schrijven voor de regionale verkiezingen. De inzet: de verkiezing van gouverneurs van de 23 deelstaten.
Bizar genoeg kregen deze verkiezingen – de 22ste verkiezingen in het Latijns-Amerikaanse land sinds Hugo Chavez er in 1999 aan de macht kwam – in onze media amper aandacht. Ze waren nochtans van groot belang. Internationale opiniemakers schilderen het land sinds de installatie van de Grondwetgevende Vergadering af als een land dat steeds verder afglijdt naar een dictatuur, waar de partij van Maduro heel geïsoleerd staat tegenover een overgrote massa van opposanten.
De eerste verkiezingen na een periode van hevig politiek conflict is vaak een belangrijke graadmeter voor de toekomst. En nu blijkt dat de Venezolaanse realiteit complexer in elkaar zit dan wat de meeste media willen doen geloven.

Oppositie zwaar afgestraft

De resultaten zijn een afstraffing voor de oppositie, die in de parlementsverkiezingen van 2015 nog een grote overwinning had behaald en de meerderheid van de zitjes in het parlement bezet. 64% van de kiesgerechtigde bevolking is naar de stembus getrokken. In vergelijking met de vorige verkiezingen won de PSUV, de partij van Nicolas Maduro, liefst 2,9 miljoen stemmen op de oppositie, die verenigd is in de MUD, het platform van een reeks partijen gaande van centrumrechts tot extreemrechts. Dit wil zeggen dat zowat 54 procent van de opgedaagde kiezers voor de partij van zittend president Nicolas Maduro heeft gestemd. In 18 van de 23 deelstaten komt er een gouverneur van de PSUV, dat zijn er maar 2 minder dan de 20 die de regeringspartij er tot nu toe had. De PSUV wint zelfs in drie staten die historisch gezien in handen waren van de oppositie: in de Amazone, in Lara en in Miranda, dat sinds 2008 geregeerd werd door de miljardair Henrique Capriles Radonsky van de rechtse partij Rechtvaardigheid Eerst. Hij is een notoir lid van de oppositie en voormalig presidentskandidaat

Ook niet onbelangrijk: de meeste van de vijf staten die in handen komen van de oppositie, gaan naar de gematigde conservatieve partij binnen de MUD, terwijl de extreemrechtse partijen met lege handen achterblijven. Reden tot bezorgdheid is wel dat de oppositie enkele staten aan de grens met Colombia in handen krijgt, wat het risico op geweld van zowel drugstraficanten als paramilitairen vanuit het buurland doet toenemen.

Bevolking kiest voor vreedzame en democratische weg

Welke conclusie kunnen we trekken uit deze verkiezingen? Alleszins is duidelijk dat de Venezolaanse bevolking aangeeft dat ze niets moet weten van het straatgeweld uitgelokt door de meest radicale vleugel van de oppositie. Ze hoopt op een vreedzame en democratische oplossing, onder leiding van president Maduro en zijn partij, voor de economische en politieke crisis waar Venezuela mee worstelt.