Foto Tanja Deprez

Video: “Wij laten de stem van de mensenmaat horen en niet enkel die van de tonnenmaat”

Het Antwerpse stadsbestuur besliste om PVDA, Groen en VB (de oppositiepartijen) buiten spel te zetten in de raad van bestuur van het Havenbedrijf. Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, kwam daarover tussen in de gemeenteraad.  Er kwam ook een delegatie dokwerkers de debatten volgen.

Het voorstel van de Antwerpse meerderheidspartijen lag gisteren voor op de gemeenteraad. Hun reden voor dat ondemocratische voorstel? “Om lekken te vermijden”, zo vertelde schepen Van Peel op de bevoegde raadscommissie letterlijk. “Om elke democratische controle te vermijden en achterkamerpolitiek te legitimeren”, antwoordt raadslid Peter Mertens. Het stadsbestuur wil alle kritische noten uit de raad van bestuur van de haven van Antwerpen weren.

“Het is net die oppositiestem in de Raad van Bestuur die ervoor zorgt dat er niet alleen naar de tonnenmaat, maar ook naar de mensenmaat wordt gekeken in de haven”, aldus Peter Mertens. “Wij kwamen onder meer tussen rond de wet-Major, en rond de mogelijke privatisering van het goederenvervoer in de haven. Zo brachten we uit dat het havenbestuur de monsterboetes aan containergiganten PSA en DP-World voor 52 miljoen euro wilde schrappen. 52 miljoen euro, dat is een gigantisch bedrag dat zo maar cadeau wordt gedaan aan de allergrootste multinationals. Die kritiek stoort hen blijkbaar mateloos. Als antwoord bedenken ze nu: minder democratie, minder pottenkijkers.”

De vele dokwerkers die aanwezig waren, bleven niet onopgemerkt. Ze kwamen het debat volgen, dat hen allen aanbelangt. (Foto's Solidair, Gaston Van Dyck)