Foto Solidair, Karina Brys

Vijf jaar na Fukushima: sluit de Belgische kerncentrales

Webredactie

Heb jij ook genoeg van oude en onbetrouwbare kernreactoren die ons handenvol geld kosten? Kom dan op zaterdag 12 maart in Antwerpen je ongenoegen over kernenergie uiten en oproepen voor meer hernieuwbare energie. Vijf jaar na de kernramp in Fukushima is het tijd voor een ander energiesysteem.

Onder het motto “Doel: nucleair NEE! hernieuwbaar JA!” vragen we de sluiting van de kernreactoren van Doel en de overstap naar 100% hernieuwbare energie.

Waarom moet Doel dicht?

Kernenergie is onveilig. Dat is op 11 maart 2011 opnieuw bewezen met de kernramp in Fukushima. Door de nabijheid van Antwerpen en de haven is Doel veruit de meest kwetsbare kerncentrale in Europa. Het is dus onverantwoord om oude reactoren zoals Doel 1 en 2, of een reactor met duizenden scheurtjes zoals Doel 3 nog langer open te houden. Ook de sabotage in Doel 4 is nog altijd niet opgehelderd.

Doel is de meest kwetsbare centrale van Europa

Bovendien hebben we deze reactoren niet nodig. Ze staan de overstap naar 100% hernieuwbare energie in de weg en kosten handenvol geld. Terwijl gezinnen en kleine bedrijven steeds meer moeten betalen voor hun energie, krijgt uitbater Electrabel van de regering het ene cadeautje na het andere.

Er zijn geen excuses, de alternatieven bestaan. Dankzij hernieuwbare energie, sterke verbindingen met onze buurlanden en betere energie-efficiëntie kunnen we én onze klimaatdoelen behalen én deze gevaarlijke kernreactoren sluiten.

Praktisch

Wanneer: zaterdag 12 maart, start om 14u00
Waar: voor het Museum voor Schone Kunsten, Leopold De Waelplaats, Antwerpen
Wat: We verzamelen op de Leopold De Waelplaats in witte pakken/kledij en wandelen onder begeleiding van treurige muziek naar de Groenplaats. Daar tonen we het alternatief: kleurrijke kleding, live muziek en animatie (o.a. Vitalski, NoMoBS en Low Impact Man) doen de sfeer omkantelen.

Facebook-evenement