VRT: Snoeien en besparen om de privé ter wille te zijn

Besparingen bij de VRT: “Private bedrijven, zoals VTM en SBS vragen de afbouw van de VRT en de Vlaamse regering en onze eigen VRT-directie werken daaraan mee. Zo simpel is het.” aldus Luk Vandenhoeck (ACOD-VRT).

Waarover struikelen de mensen bij de VRT nu het meest in het zogenaamde Transformatieplan, dat de directie van de VRT heeft uitgewerkt, vragen we aan ACOD-secretaris Luk Vandenhoeck, zelf werkzaam bij de VRT.

“Ongeveer alles”, vertolkt hij de woede van zijn achterban. “Het zijn de 280 collega’s die de komende vijf jaar moeten vertrekken, het is de outsourcing, niet alleen van de niet-corebusiness zoals de catering, de veiligheid… maar ook van de eigen fictieprogramma’s. Het gaat ook over de afbouw van het aanbod: Radio 2 in Kortrijk, Hasselt en Antwerpen mogen nog één uitzending per dag maken en voor de rest van de tijd nieuwsflashes uitzenden. En Radio 2 Nationaal wordt in Brussel helemaal afgeschaft en gaat voor een helft naar Gent en voor de andere helft naar Leuven. Alle fictieprogramma’s behalve Thuis worden uitbesteed, er zal veel minder sport komen, enzovoorts. Bovendien zijn die maatregelen gewoon belachelijk. De outsourcing van de bewaking brengt welgeteld 30.000 euro op. Die van de hele niet-corebusiness — goed voor 135 mensen — 0,7 miljoen per jaar! De directie wil die dingen outsourcen, gewoon om mensen te kunnen buitenzetten, maar dat werk moet wel gebeuren. En dat gebeurt vandaan bij de VRT zelfs op een redelijk efficiënte manier. Dat is een schandelijke maatregel gewoon. Net zoals de afbouw van het aanbod. Radio 2, de beste radio bij de VRT, heeft echt niet fouts gedaan en krijgt nu toch de zwaarste klappen. Dat is gewoon snoeien om de privé ter wille te zijn, zeker? Meer Qmusic en JSM in de plaats van Radio 2, zeker? Ook bij de televisie is het een en al afbouw.”

De directie is nu wel kop van jut, maar speelt op de achtergrond ook niet de besparingspolitiek van de Vlaamse regering?

Luk Vandenhoeck. Ja natuurlijk. Het zijn de Vlaamse regering, de VTM en SBS (een zogenaamd ‘Luxemburgs’ mediabedrijf met 12 tv-zenders en 53 radiozenders), die achter dit plan zitten. Private bedrijven, zoals VTM en SBS vragen de afbouw van de VRT en de Vlaamse regering en onze eigen VRT-directie werken daaraan mee. Zo simpel is het.

Blijkbaar kreeg de pers de inhoud van de plannen sneller dan de eigen raad van beheer en de sociale partners. Dat zal u ook wel zwaar op de maag liggen, neem ik aan?

Luk Vandenhoeck. Ze weten heel goed wie voor dat lek zorgt. Dat is niet CD&V, want daar luisteren ze naar Luc Van den Brande, de voorzitter van de raad van beheer, en de liberale fractie hangt hier met haken en ogen aan elkaar. De groenen of de sociaaldemocraten krijgen zelf ook niets en dus schiet alleen N-VA over. Die willen liever de boel verzieken dan het sociaal overleg zijn rol te laten spelen. En natuurlijk zijn er ook altijd journalisten die dat N-VA-spel willen meespelen.

Zo te horen is er actie op til.

Luk Vandenhoeck. Eerst waren we met de vakbonden van plan om informatiefolders te verspreiden aan de ingang, maar na wat er de voorbije dagen en uren is gebeurd, hebben we iedereen opgeroepen om aan de poort bijeen te komen. De directie wil een personeelsvergadering om 16 u. Welke vorm de actie daarna zal aannemen, daar kunnen we nog niets over zeggen. In tegenstelling met de directie willen wij namelijk wel overleg met het personeel.