Foto Solidair

VTM-peiling: PVDA haalt 2 zetels in Gent

Webredactie

Als er nu gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn, haalt de PVDA in Gent twee zetels. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van VTM en Het Laatste Nieuws. "We hebben de wind in de zeilen", zegt PVDA-lijsttrekker Tom De Meester.Met een score van 5,8% bevestigt de VTM-peiling de doorbraak van de PVDA in Gent. De linkse partij haalt meteen twee zetels binnen en wordt nipt groter dan het Vlaams Belang.

De PVDA voert in Gent een opgemerkte campagne voor betaalbaar wonen, en het was boegbeeld Tom De Meester, bekend van zijn strijd tegen de Turteltaks, die als eerste reageerde op het Publipart-schandaal. "Het ongenoegen over de graaicultuur zit diep. Mensen appreciëren het enorm dat PVDA-politici, zoals parlementslid Raoul Hedebouw, bewust kiezen voor een gemiddeld werknemersloon."

De Optima- en Publipart-schandalen spelen het SP.a-Groen-kartel zeker parten, analyseert De Meester. "Ook het ongenoegen over het Gentse mobiliteitsplan zit diep. Het circulatieplan - hoe goed bedoeld ook - verplaatst de verkeersdrukte van het toeristische centrum naar de R40 en de volkswijken rond de binnenstad. Alsof daar geen mensen wonen. Elke Gentenaar heeft recht op gezonde lucht en een leefbare stad. De overheid moet dringend investeren in méér, beter en betaalbaar openbaar vervoer."

"Wij staan te popelen om niet alleen buiten, maar ook binnen de gemeenteraad te zeggen waar het op staat. Een kritische, consequent linkse stem in de gemeenteraad, het zal het stadsbestuur deugd doen. Meer dan ooit is een stem op de PVDA een nuttige stem", onderstreept De Meester, "zeker nu Open VLD, N-VA en CD&V samen geen meerderheid halen en het gevaar van een rechtse coalitie geweken is."

De Gentse PVDA-afdeling groeit als kool. "Het zijn drukke tijden", lacht een enthousiaste Tom De Meester. "Vanaf volgende week verdelen we een nieuwe editie van de 'Nie Pleuje'-stadskrant, de uitspraak in het Turteltaksproces komt eraan, en in Gent schakelen we een versnelling hoger met onze campagnes rond betaalbaar wonen en beter openbaar vervoer. We willen ook meer dan 400 leden bevragen over hun voorstellen voor de stad. Democratie van onderuit is voor onze partij heel belangrijk. Samen maken we van Gent een stad op mensenmaat."

Wil je de PVDA in Gent een handje helpen? Jouw bijdrage maakt een wereld van verschil. Geef gerust een seintje op gent@pvda.be.