Foto Solidair

Waals-Brabant: “Zo’n staking, dat is hier nooit eerder gezien!”

“Een vakbondssecretaris vertelde ons dat hij nog nooit zo’n mobilisatie gezien had in onze streek”, aldus Liza Lebrun, voorzitster van de PVDA in Waals-Brabant. En we hoorden ditzelfde van verschillende kanten.

In Nijvel en Waver komt niemand door de blokkades en piketten. Blokkades ziijn er op elk rotonde van de industriezone van Rixensart. Zelfs de universitaire campus van Louvain-la-Neuve is gedeeltelijk geblokkeerd.”
Blijkbaar staken verschillende bedrijven inderdaad voor het eerst. “De staking raakt alle sectoren, zoveel is duidelijk, ze is een enorm succes”, vervolgt Liza Lebrun.  Dat is natuurlijk in de eerste plaats zo voor de grote bedrijven, zoals GSK, een bedrijf met 8000 werknemers. Dat ligt vandaag volledig plat en dat zal ook zo zijn op 15 december. We stellen vast dat de beweging overal veel breder is opgevolgd dan gewoonlijk. We hebben gepraat met werknemers van kmo’s, met studenten, verpleegsters...”

Net zoals bij de vorige beurtstakingen trokken tientallen leden van de PVDA, onder wie ook federaal parlementslid Marco Van Hees en Frédéric Gillot van het Waals parlement,  naar de stakingspiketten om hun steun te betuigen aan de werknemers en hun vakbondsafgevaardigden. Ze trokken naar bedrijven, administratieve gebouwen, scholen en tal van kmo’s in Waals-Brabant.

De grote vastberadenheid van de stakers blijkt uit heel wat gesprekken. “Veel werknemers willen voortgaan met de acties als de regering niet terugkomt op haar beslissingen”, zegt Liza Lebrun. De mensen willen onder geen beding tot 67 jaar werken. Ze willen dat de mogelijkheden voor vervroegd pensioen blijven zoals ze zijn. Verder voelen we dat de mensen het hele besparingsbeleid van de regering verwerpen.”

Voor de PVDA-leden is de dag nog lang niet afgelopen. Ze gaan ook hun steun betuigen aan de piketten aan grote winkelcentra en grootwarenhuizen en aan alle piketten van de dagploegen. Natuurlijk zullen ze ook aanwezig zijn om hun steun te betuigen tijdens de vakbondsbijeenkomst in Waver, vanmiddag om 13.30 uur.