“Walter Joos: “Vakbondswerk is politiek. Kijk maar wat de regering deze zomer allemaal beslist heeft.” (Foto Solidair, Christoph Van Dyck)

Walter Joos, PVDA-lijst Duffel: “We mogen de ideeën van rechts niet laten domineren”

Dirk Tuypens

Walter Joos (49), logistiek medewerker en vurig vakbondsafgevaardigde bij Agfa Gevaert, versterkt in oktober de PVDA-lijst in Duffel. “Verkiezingen, dat is een ideeënstrijd. En die moeten we elke dag opnieuw voeren.”

Walter Joos

De lokroep van de liefde is niet makkelijk te weerstaan. Het is de liefde die Walter Joos van zijn geboorteplaats Bornem eerst naar Sint-Katelijne-Waver bracht en later naar Duffel. “De liefde is altijd een goede reden om te verhuizen”, lacht hij.

Walter groeide op in een links nest. “Mijn vader was ook vakbondsafgevaardigde bij het ABVV. Hij werkte in een fabriek in Sint-Amands, later bij Nutricia in Bornem. Thuis werd er altijd veel over politiek gediscussieerd.”

Investeren in jongeren

Het duurde dan ook niet lang of de jonge Walter stapte overtuigd mee in betogingen tegen kernwapens en tegen racisme. Ervaringen die hem ervan doordrongen hebben hoe belangrijk het is om jongeren mee te krijgen. “Het is heel belangrijk dat de partij sterk investeert in jongeren. Als je op jonge leeftijd de gevoeligheid voor onrecht en het vuur van de strijd meekrijgt, dan blijft dat je hele leven hangen.”

Bij Agfa Gevaert merkt Walter dat het vandaag best moeilijk geworden is om jonge mensen overtuigd te krijgen van linkse idealen. “Ik probeer de jonge mensen die bij ons beginnen eerst te overtuigen van het belang van de vakbond, dan ook van onze ideologie. Vervolgens moeten we ze ook proberen te activeren, dat is nog een stap verder. Ik kan dus niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te investeren in jongeren.”

Durven actie voeren

Midden jaren 1980 trok Walter naar Londen, hij was toen een jongeman van rond de 18. In Londen woedde een hevige strijd tegen de hervormingen van mediabons Rupert Murdoch. Duizenden jobs gingen verloren. “Het was een schitterende ervaring”, herinnert Walter zich levendig. “Het ging er vaak heftig aan toe. We hebben toen ook het graf van Marx bezocht. Ik denk dat daar de basis van mijn politiek engagement ligt.”

Kort daarna was er in België de strijd van de mijnwerkers, tegen de sluiting van de laatste mijnen. “We reden toen bijna dagelijks naar Limburg om die mensen te steunen. Dat zijn ervaringen die bijblijven. We moeten durven actie voeren.”

Walter Joos (hier met zangeres Slongs Dievanongs): “Ik ben ervan overtuigd dat de PVDA iets kan veranderen in onze maatschappij.” (Foto RV)

Geen punten en komma’s

Duffel is een kleine gemeente, maar dat kan Walter niet tegenhouden om er de plaatselijke PVDA-lijst te versterken. Ook in een kleine gemeente is dat nuttig. “Wij kunnen een nieuwe wind doen waaien. Het is belangrijk om ons programma bekend te maken, om meer mensen te bereiken. Ik ben er van overtuigd dat de PVDA iets kan veranderen in onze maatschappij. Geen punten en komma’s, maar fundamentele veranderingen, tegen het kapitalisme.”

Niet meedoen aan de verkiezingen is voor Walter geen optie. “We moeten een tegenwicht vormen voor rechts, we mogen hun ideeën en visie niet laten domineren. De PVDA is de enige partij die echt opkomt voor de mensen. We hebben een voorzitter die heel bereikbaar en echt geïnteresseerd is. Hij staat dicht bij de basis en voert geen leiding van achter zijn bureau. Dat is een ingesteldheid die je bij alle actieve leden van de partij voelt. Voor mij is dat heel belangrijk.”

Walter wil ook dat mensen heel goed weten dat politici van de PVDA van een heel apart allooi zijn. “Mensen vragen soms of het goed zal verdienen als ik verkozen wordt. Maar bij ons werkt dat niet zo. Wij doen het niet voor het geld, we zijn geen poenscheppers. Wij durven ook in het parlement voorstellen om de vergoeding van parlementairen tot maximaal 5000 euro te beperken. Geen enkele andere partij volgt daarin.”

Praten met de mensen

Als vakbondsman op de lijst van de PVDA staan, dat is voor Walter een statement. “Vakbondswerk is ook politiek. Kijk maar naar wat de regering deze zomer allemaal beslist heeft. De PVDA is ook de partij van de werkers. Ze wil bewust arbeiders op de lijsten, omdat die ook aan politiek moeten doen. Kijk maar naar Youssef Handichi in het Brussels parlement, Frédéric Gillot in het Waals parlement of Mohamed Chebaa in de Antwerpse gemeenteraad. De PVDA is ook altijd aanwezig op acties, betogingen en piketten.”

Verkiezingen, dat is een ideeënstrijd. En die voert Walter dag in dag uit. “Ik discussieer veel op de werkvloer. Bij elke koffiebreak wordt er wel over politiek gepraat. Mensen komen ook vaak iets vragen als ze ergens iets gelezen hebben. Met mensen praten, dat is de beste manier om hen te overtuigen. Ik praat met iedereen, ook met mensen die voor N-VA of Vlaams Belang stemmen, zolang er maar de bereidheid is om te luisteren. Voor mij is het belangrijkste dat de PVDA groeit en goed resultaat heeft. Daarvoor ga ik mij inzetten.”

Walter Joos staat ook op de lijst voor de provincieraad in Antwerpen.

Dit artikel komt uit het magazine Solidair van september-oktober 2018. Abonnement.