Emma Gonzalez, leerlinge van de Marjory Stoneman Douglas-school.

We want Change

Seth De Cock

Virginia Tech, Columbine High, Sandy Hook, en nu prijkt ook Marjory Stoneman Douglas mee bovenaan de lijst met meest dodelijke massamoorden op Amerikaanse scholen. Studenten en scholieren die al decennialang het slachtoffer zijn van deze zinloze moorden zijn het beu. Hun protest zorgde er alvast al voor dat president Trump aankondigde de wapenwet te zullen verstrengen.

Drie dagen nadat zeventien van haar medestudenten en personeelsleden van haar school gedood werden neemt Emma Gonzalez het woord op een protestbijeenkomst voor strengere wapenwetten. “We are up here standing together because if all our governement and president can do is send thoughts and prayers, then it’s time for victims to be the change that we need to see”. De president komt niet verder dan gedachten en gebeden, dus zorgen de slachtoffers zelf voor verandering.

Gonzalez is samen met tientallen van haar schoolgenoten en honderden andere scholieren en studenten de strijd aangegaan met de wapenlobby en haar politieke marionetten. “Never Again MSD”, zo heet de beweging van Emma Gonzalez, David Hogg, Sofie Whitney, Cameron Kasky en hun schoolkameraden. Hun boodschap: ‘genoeg is genoeg’. Hun eis: de hervorming van de Amerikaanse wapenwetten. Geen enkel kind of leraar zou mogen sterven door een vuurwapen. Hoe gaan ze dat doen? Door activisme! Op 24 maart vindt de March For Our Lives plaats in Washington D.C. Activisten organiseerden al een lie-in voor het Witte Huis, walkouts, protestmarsen, aanwezigheid op Town Halls… De strijd tegen de wapenlobby is in volle gang.

Plooit Trump?

En een eerste succes lijkt geboekt. President Trump, die steevast de kant van de wapenlobby koos, kondigde aan dat hij de wapenwet nu toch wil verstrengen. Zo zou de achtergrond van wapenkopers beter worden gecontroleerd en wil de president dat psychisch zieken geen wapens meer kunnen bezitten.

De National Rifle Association (NRA) is de grootse wapenlobby in de Verenigde Staten. Ze geloven vurig in het zogenaamde Second Amendment van de Amerikaanse grondwet waarin staat beschreven dat burgers “het recht hebben om wapens te bezitten en te dragen”. De NRA heeft naar eigen zeggen 5,2 miljoen leden en genoeg geld om een invloed te hebben op elke mogelijke verkiezing in de Verenigde Staten, van het meest lokale niveau tot de presidentsverkiezingen. De NRA pompte in 2016 meer dan 30 miljoen dollar in de presidentsverkiezingen om Donald Trump verkozen te krijgen. Met zoveel politieke invloed binnen zowel de Republikeinse als de Democratische Partij, slaagt de NRA er al tientallen jaren in om elke poging tot verstrenging van de wapenwet tegen te houden.

“We call BS”

They say that us kids don’t know what we’re talking about, that we’re too young to understand how the government works. We call BS.” Waarbij BS staat voor “bullshit”. Jongeren vandaag hebben een opinie en hun mening over de wapenwetten is pro hervorming. Het Second Amendement is achterhaald. De verstrenging van de wapenwetten in Australië en Groot-Brittannië na de moordpartijen in respectievelijk Port Arthur en Dunblane, beide in 1996, hebben bewezen dat verstrenging levens zal sparen. In geen van beide landen was er nog een massamoord sinds de hervormingen van de wapenwet.

Jongeren pikken het niet meer dat de wereld over hen loopt. Ze hebben een stem en laten die horen, ze willen de wereld veranderen en gaan ervoor! Na jarenlang toekijken weten ze dat verandering niet van bovenaf zal komen, echte verandering komt van onderuit. Het zijn de jongeren die de drijvende motor zullen zijn achter de verwezenlijking van een betere wereld.

Seth De Cock is monitor bij RedFox, de jongerenbeweging van de PVDA.

“We pee on guns”, een solidariteitsactie vanuit België met de scholierenbeweging die in de Verenigde Staten ontstond na schietpartijen op verschillende middelbare scholen en die zich verzet tegen de vrije wapenverkoop. Een initiatief van #RedFox, de jongerenbeweging van de PVDA.

Reacties

Inderdaad, met het denken aan de nabestaanden en het bidden voor de slachtoffers, en verder niets verandert, ben je wezenlijk en hartsgrondig verkeerd bezig. Dan ben je niet 1 trein te laat, maar een hele resem. Ik weet niet hoe de wapenwetgeving in de meeste andere landen in elkaar zit, maar dat deze van de U.S.A. totaal en grondig verkeerd is, dat weet iedere normaal denkende mens nu toch al verschillende decennia. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iedere snotaap van boven de 18 jaar zomaar een wapenhandel binnenstapt en daar een wapen koopt. En blijkbaar gaat het tot semi automatische geweren, waar je zomaar in een flits een 10-tal mensen kunt neermaaien. Hoeveel familieruzie's worden er in de U.S.A. niet beslecht met de dood van de moeder (meestal toch) van enkele kinderen, soms ook nog waar ze bij staan. Die dragen levenslang dat trauma met zich mee, vader gaat de gevangenis is, en de kinderen gaan naar pleeggezinnen of instellingen waar ze ook meer leren dan alleen de bijbel lezen. De wapenwetgeving zoals ze bij ons bestaat is zeker geen luxe. Officieel ziet het er allemaal wel goed uit, maar sinds de drugs onder de jongeren een echte lekkernij geworden is, en de drugsbarons niet afgeschrikt worden door onze wetgeving en onze politiediensten, vliegen de wapens rondom onze oren, en zijn op de zwarte markt voor een prikje te koop. Hier zou meer moeten tegen gedaan worden, maar we doen het in elk geval niet zo slecht als in de U.S.A. Dat Trump nu een nieuwe beslissing zou nemen, daar ben ik niet van overtuigd. De wapenindustrie is zeer winstgevend, en wie daar een pakske aandelen van heeft, die trekt elk jaar een aardig bedragje winst binnen. Maar er moet gezegd, een ideale maatschappij bestaat niet, al zouden we dat wel willen, maar dat is een utopie. Amerika moet echter heel snel eens het roer gaan omdraaien. Er zijn de wekelijkse schietpartijen tussen de politie en de bevolking, en dan voornamelijk de Afro Amerikaanse bevolking, Dan zijn er de nodeloze schietpartijen op honden, die wel of niet iemand zouden aangevallen hebben, of de tuin van de buurman binnen gedrongen zijn. De familieruzie's eindigen daar ook veelal met het verwonden of doodschieten van partners en eventueel ook de kinderen. En tot slot het nodeloze afknallen van jonge mensen, hetzij op scholen wat het meeste voorkomt, maar ook tijdens muziek festivals, bijeenkomsten, enz. Dat MOET GEDAAN ZIJN. En als Trump nog iets wil goed maken van zijn legislatuur, dan kan hij het beste daar mee beginnen, want het swingt echt de pot uit. Wapens mogen enkel beschikbaar zijn voor diensten zoals de Politie, die daarvoor dan ook nog voldoende moeten geschoold zijn. Maar dat men zomaar een wapen kan kopen zonder bewijs dat je het effectief nodig hebt voor je eigen veiligheid bij voorbeeld, en bovendien een brevet hebt dat je voldoende scholing en kennis hebt in het omgaan ermee, is totaal ONVERANTWOORD !! Zelfs als moet hij daarvoor eens gaan aankloppen bij de Democraten, hij zal het toch moeten doen!!. De maat is niet meer vol, ze is nu overgelopen !!