Wind in de zeilen voor miljonairstaks: PVDA voert vrijdag 12 december nationale actie

Vrijdagvoormiddag 12 december om 11 u zal de linkse partij PVDA aan de Zuidertoren in Brussel (aan het Zuidstation) actie voeren voor ‘de miljonairstaks’. Nu uit een nieuwe enquête blijkt dat 85% van de mensen zo’n vermogensbelasting op fortuinen boven de 1 miljoen euro steunt, lijkt het draagvlak voor de miljonairstaks van de PVDA breder dan ooit te zijn.

“Precies vijf jaar geleden zijn we met de PVDA een campagne gestart voor de miljonairstaks. We waren onze tijd ver vooruit. Na vijf jaar campagne blijkt dat die eis erg breed gedragen wordt. Zeker 85% van de bevolking steunt zo'n echte vermogensbelasting”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA. “Goede ideeën verrijken de samenleving en wij stellen ons concrete voorstel graag ter beschikking van de regering. Die heeft zo een drievoudig voordeel: er bestaat een massaal draagvlak voor, het voorstel is panklaar uitgewerkt en onderbouwd door onze studiedienst, en het levert jaarlijks meer dan 8 miljard euro op dat kan gebruikt worden om te investeren in sociale vernieuwing.”

De miljonairstaks is een taks die enkel de fortuinen boven de 1 miljoen euro treft, met vrijstelling van de eerste woning ter waarde van 500.000 euro. Het is een progressieve belasting met een aanslagvoet van 1 procent voor het deel boven de 1 miljoen euro, 2 procent voor het deel boven de 2 miljoen euro en tot slot 3 procent voor het deel boven de 3 miljoen euro. De miljonairstaks treft slechts 2% van de allerrijkste gezinnen, en verschilt op die manier erg van allerlei voorstellen tot vermogenswinstbelasting die een veel grotere groep mensen treffen. De miljonairstaks is ook een echte belasting op vermogen, waarvoor ook onder meer Thomas Piketty in zijn boek ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’ pleit, en ook dat is een groot verschil met een belasting die enkel nieuwe inkomsten uit vermogen aanspreekt. Tot slot is de miljonairstaks ook budgettair erg effectief met een jaarlijkse opbrengst van 8 miljard euro, en dat is dus meer dan een louter symbolische bijdrage van de meest gefortuneerden.

“De samenleving snakt naar nieuwe investeringen, zowel sociaal, als ecologisch en democratisch”, stelt Mertens. “Vandaag doet zich een unieke kans voor om de miljonairstaks echt door te voeren, met een brede steun van de bevolking. 80% van de bevolking is van mening dat de besparingen nu ongelijk verdeeld worden. De miljonairstaks helpt om het slapend kapitaal te activeren om te investeren in onderwijs, openbaar vervoer, kinderopvang, ouderenzorg en ecologische energietransformatie. Wie kan daar op tegen zijn?”

“Vrijdag organiseren wij een actie om ons voorstel opnieuw in de kijker te zetten. Er bestaat wel degelijk een alternatief, en dat willen we ook laten horen”, gaat de voorzitter van de linkse PVDA verder. “In een commentaarstuk van een dagblad lazen we gisteren: ‘Niet eens zo gek lang geleden werden Peter Mertens en zijn PVDA uitgelachen toen ze er op wezen dat de poetsvrouw van een multinational meer belastingen betaalt dan de multinational zelf. Intussen is het lachen iedereen vergaan. Fiscale rechtvaardigheid behelst veel meer dan het bestrijden van fiscale fraude. Benieuwd of de regering-Michel daarvan doordrongen is.’ Inderdaad, met de PVDA zijn we voortrekkers in dit debat. Nog belangrijker is dat we vandaag zien dat steeds meer mensen de toenemende ongelijkheid in de samenleving niet langer pikken, en gewonnen zijn voor een faire vermogensbelasting.”

Afspraak miljonairstaksactie: vrijdag 12 december, 11 u Zuidertoren Brussel

Reacties

Zou er geen wet bestaan waar men deze 'wettelijke fraudeurs' zowel burgerlijk als strafrechterlijk aansprakelijk kan stellen en eventueel bij niet betaling van hun schulden aan de maatschappij, beslag op hun vermogen kan leggen ?
taks op 1 miljoen euro klinkt redelijk!!!
wel als de regering daar op in gaat voor die miljardentaks lijden ze gezichtsverlies ,dus men weet al wat er zal gebeuren ,zoals van Herman van Rompuy zei toen hij nog bij Europa zat '' iedereen moet besparen en de broeksriem aan trekken '',hij heeft geluk en heeft zijn broekspijpen moeten toe binden en zijn broeksriem lossen om zijn miljoenen aan bonussen en 2 jaar door betaald erin te stoppen ,de sukkelaar politiek en europese regering ??? sorry hoor ,simpel weg zakkenvullers ,niet meer en niet minder de groetjes Eddy
Volledig akkoord met vermogensbelasting > 1 miljoen euro