(Foto Solidair, Dieter Boone)

Wouter Hillaert (Hart boven Hard) op ManiFiesta: “Er is iets begonnen en het zal niet meteen stoppen”

Webteam PVDA

Wouter Hillaert, een van de initiatiefnemers van Hart boven Hard, nam het woord tijdens het centraal moment op ManiFiesta. Hieronder zijn integrale toespraak.

Beste mensen,

Er is iets begonnen. En het zal het niet meteen weer stoppen. Pas maandag begint het echt. Wij vragen u om het mee aan te zwengelen.

Wij, dat is HART BOVEN HARD, een groeiende en politiek onafhankelijke beweging die over sectoren heen een gedeeld signaal wil geven aan de nieuwe Vlaamse en straks de nieuwe federale regering. In cultuur, in het welzijnswerk, in het jeugdwerk, op de werkvloer, in de zorg, bij minderheden, in socioculturele verenigingen, in de milieu-, de noord-zuid- en de vredesbeweging: overal delen we hetzelfde gevoel. Een lastig gevoel. Een verontwaardigd gevoel.

Met besparingen op onderwijs, op kinderopvang, op cultuur, op zorg en rusthuizen, dreigt de nieuwe regering uit te leveren wat jarenlang is opgebouwd. Wat mensen verbindt, vertrouwen geeft en doet vooruitgaan. Solidariteit en gelijkheid zijn aan het kantelen.

Als je de Vlaamse regeringsverklaring op de letter leest, dan zijn we niet langer burgers, maar klanten. Alleen is de klant in dit land geen koning. Hij komt juist in de hoek waar de klappen vallen, terwijl de grote ondernemingen en de grote vermogens net bevoordeeld worden. Gezinnen, hoger onderwijs, de openbare omroep, noem maar op: het vet moet van de soep. Alsof er nog veel vet over was? Vele mensen en organisaties zitten al op hun tandvlees.

HART BOVEN HARD publiceert maandag, op de dag van de Septemberverklaring van minister-president Bourgeois, een Alternatieve Verklaring. Die gaan we ’s middags afgeven aan het Vlaamse Parlement, en ’s avonds zijn er in Gent, in Brussel, in Antwerpen – tegelijk – debatten. Want we blijven burgers. We trekken het ons aan. We leggen de plannen van de Vlaamse regering onder de loep.

Eigenlijk heb je er zelfs geen vergrootglas voor nodig. Het regeerakkoord vertaalt ‘waarde’ in uitsluitend economische termen. De vele dimensies van het rijke menselijke bestaan – de lerende, de creatieve, de spelende, de zorgende, de sociale, de liefhebbende… mens – moeten plaatsmaken voor de economische dimensie.

Waar winst het wint van waarde, wordt verlies het resultaat!

Een economie staat in dienst van mens en samenleving, en niet omgekeerd. Wij wensen zuurstof voor de samenleving, en niet dat alle zuurstof uit de samenleving naar de bedrijven gaat. Het verenigingsleven, het onderwijs, de zorg, de cultuur, de diensten… zijn geen “last”. Integendeel, ze maken deel uit van onze rijkdom.

Wij geloven in een samenleving die alle mensen versterkt, en niet alleen de sterksten. Die de noodzakelijke middelen haalt bij wie ze hebben. Die versterkt wat er werkt, en verhelpt wat er mank loopt. Armoede. Werkloosheid. Ongelijkheid in het onderwijs.

HART BOVEN HARD is een start. Van een groeiende beweging, een aansterkend signaal. Nu al hebben honderden mensen, verenigingen en koepels onze Alternatieve Septemberverklaring ondertekend. Onderschrijf ze mee, maandag. Laat deze stem luider klinken. Plaats je eigen acties onder de noemer HART BOVEN HARD. Blijf op de hoogte, door je aan te sluiten op onze facebookpagina. Na maandag volgen er nog acties. Want pas na maandag begint het echt. HART BOVEN HARD wil langer duren dan één hete herfst. Wij zeggen: waar winst het wint van waarde, wordt verlies het resultaat!

Ik begon met te zeggen dat er iets begonnen is. Niet wij zijn begonnen. Wel onze nieuwe regering. Het is aan ons om daar iets tegenover te zetten. En dat zal alleen maar lukken als we dat samen doen. HART BOVEN HARD.