Youssef Handichi, een buschauffeur naar het Brussels Parlement

auteur: 

Webredactie

Als chauffeur en vakbondsdelegee bij de MIVB staat Youssef Handichi op de eerste rij om de openbare diensten, het openbaar vervoer en het milieu te verdedigen en om te vechten tegen discriminatie.

Daags na de verkiezingen komt Youssef Handichi niet meer gewoon als buschauffeur aan bij zijn stelplaats van de MIVB in Anderlecht. Youssef Handichi, 37 jaar, vader van drie kinderen, vakbondsdelegee en chauffeur, is nu Brussels parlementslid. Blijdschap en veel felicitaties krijgt hij van zijn collega’s. “Dit is uiteraard een belangrijk precedent, maar onze overwinning is vooral die van de werkende mensen. Ik zal nooit iets anders zijn dan hun woordvoerder. Ik zal altijd naar hen terugkomen en hen zeggen: ‘Dit is het antwoord dat ik heb gekregen. Wat gaan we daarmee doen?’ De gemeenteraadsleden van de PVDA werken volgens het principe straat-raad-straat, voor mij wordt dat stelplaats-raad-stelplaats. (lacht)”  

Youssef is de juiste man op de juiste plaats als het gaat om het verdedigen van het openbaar vervoer en de mobiliteit. “Bij de MIVB”, zo zegt hij, “moeten we de komende vijf jaar voor 116 miljoen euro besparen. Meer werk verzetten met minder mensen dus. En natuurlijk zijn het de werknemers die daar voor opdraaien. Door slechtere werkomstandigheden, overvolle bussen die daardoor altijd te laat arriveren… En door de crisis is er almaar meer vraag naar openbaar vervoer en vervoeren we dus alsmaar meer reizigers, zijn er meer inkomsten, maar krijgen we toch minder loon. Vandaag kost een ticket al 2,50 euro, tien jaar terug was dat maar 1,20 euro. Dat vertellen de mensen mij. Ik ben bijna verlegen dat ik een ticket zo duur moet aanbieden. De chauffeur is de enige die rechtstreeks contact heeft met de reizigers, hij is altijd de pispaal, terwijl de mannen aan de top elkaar feliciteren met hun werk. Het is hoog tijd dat de openbare dienst performant en toegankelijk wordt.”

Youssef pleit voor een forse investering in het openbaar vervoer van Brussel, iets wat ook het milieu ten goede komt: “De MIVB moet een belangrijke rol spelen op ecologisch vlak, want het openbaar vervoer is een deel van de oplossing van de milieuproblemen.”

Daarnaast is Youssef, als zoon van een Marokkaanse handarbeider, bijzonder gevoelig voor discriminatie en racisme. Hij is nog opgegroeid in het Schaarbeek van de racistische burgemeester Roger Nols. “Het racisme moet in de vuilnisbak. Het verdeelt de werkende mensen en speelt alleen maar in de kaart van degenen die onze levenssituatie verslechteren.” 

Als volksvertegenwoordiger wil Youssef Handichi met een been in het werk blijven staan: “Ik heb net een brief gestuurd aan de personeelsdienst van de MIVB met de vraag om een dag per week te blijven werken. Ik wil in contact blijven met de collega’s en met het werk. En trouwens, een volksvertegenwoordiger die met de bus rijdt, dat heeft wel iets, niet? (lacht)” 

Anders gezegd: sommige parlementsleden hebben een chauffeur, bij de PVDA is het parlementslid de chauffeur van de mensen…