Zidan El Bachir, ABVV-delegee Syncreon (onderaanneming Ford Genk), 3de plaats Kamer, Limburg

"Je kunt toch geen mensen activeren als er geen werk is? Je moet eerst zorgen dat je werk creëert"

“In onze enquête hebben we gezien dat armoede en werk thema’s zijn waar de mensen van wakker liggen. Als er meer werk is, is er minder armoede. Werk is een van de belangrijkste zaken in onze maatschappij. Als er werk is, is er genoeg inkomen voor het gezin en kan de armoede tegengegaan worden.

Maar er is geen werk genoeg. Nadat Ford in oktober 2012 aankondigde dat het Genk ging sluiten, hoorde je overal over projecten en task forces die voor werk zouden zorgen in Limburg, maar anderhalf jaar verder zien we dat er niks gebeurt. Integendeel, er sluiten nog bedrijven. Ik maak mij zorgen. En binnen zes maanden, als Ford en zijn toeleveringsbedrijven effectief dicht gaan, komen er nog eens 10.000 werkzoekenden bij. Hoe gaan we dat opvangen? Dan zijn er 42.000 werkzoekenden voor 4.000 vacatures. Dat wordt een echte ramp voor Limburg, hè.

En de regering heeft het maar over activeren van werkzoekenden. Maar je kunt toch geen mensen activeren als er geen werk is? Je moet eerst zorgen dat je werk creëert. En er bestaan mogelijkheden om werk te creëren, maar de regering doet niks. In Limburg, bijvoorbeeld, liggen er veel gronden vrij. Daarop kunnen we sociale woningen bouwen, want die nood is met wachtlijsten tot drie jaar erg hoog.

Een goed instrument tegen werkloosheid zijn fakkeljobs. Mensen die al zestig jaar zijn en 35 jaar dienst hebben en zo lang keihard hebben gewerkt. Die mensen moeten met brugpensioen kunnen gaan, zodat zij kunnen rusten en er werk vrijkomt voor een jongere.

Want de jongerenwerkloosheid in Limburg is groot. Zeker in Genk, waar ik woon. Plus: 55% van de mensen is van migratieafkomst. Overal waar zij gaan solliciteren, krijgen zij het deksel op de neus. Ik ken mensen die afgestudeerd zijn en een diploma hebben, maar die niet aan een job geraken omdat ze Ali of Hassan heten.

De jongeren zijn gefrustreerd, hè. Ik heb zelf een jongere broer die elke dag gaat solliciteren, maar geen werk vindt. Het enige wat je hoort als je bij een interimbureau komt, is: ‘Heb je al ervaring?’ Hoe kan iemand ervaring hebben als ie pas van school komt? Jongeren lopen tegen de muur. En als de regering op 1 januari zoveel duizenden jongeren hun wachtuitkering gaat afnemen… Dan hou ik mijn hart vast. Er komen geen jobs bij, er komen alleen werkzoekenden bij.

Het wordt de bedrijven ook wel gemakkelijk gemaakt om te vertrekken. Ford had de keuze uit drie vestigingen om te sluiten: Keulen, Valencia en Genk. De enige reden waarom ze Genk hebben gekozen, is dat mensen ontslaan hier het vlotst kan. Ford wist dat het geen tegenwind zou krijgen. De wet is veel te gemakkelijk voor grote bedrijven. Kijk naar Nederland en Duitsland, daar gebeurt dat minder omdat ze daar wetten hebben die dat beter tegenhouden. Ik zeg niet dat ze alles tegenhouden, maar bedrijven denken er wel twee keer na voor ze sluiten.

Om jobs te creëren moeten we om te beginnen ervoor zorgen dat bedrijven die massaal winst maken ook belastingen betalen. En met dat geld kunnen we de mensen met pensioen laten gaan en de jongeren aan het werk zetten. Dat is mogelijk. Om dat gat te dichten hebben we maar 1,7 miljard euro nodig. Dat is maar een kwart van wat het opbrengt als we de notionele-interestaftrek afschaffen.”