De staking is een succes. Alle diensten, zowel in het noorden als het zuiden van het land doen mee. Foto van een piket in Antwerpen. (Foto Solidair, Karina Brys)

“Zo’n beweging en zoveel vastberadenheid heb ik nog nooit gezien bij bpost”

Simon De Beer

Zo vat Frédéric de staking bij bpost samen. De woorden komen recht uit zijn hart. “Zolang er geen concrete resultaten zijn, zullen we actie blijven voeren”, zegt Frédéric die al twaalf jaar als postbode werkt.

“In mijn kantoor staakt meer dan 90% van het personeel”, vertelt Frédéric. “En dat is in heel België zo. Je moet maar eens kijken naar de foto’s die op Facebook circuleren. Van kleine postkantoren tot grote sorteercentra, alles ligt plat.”

De staking bij bpost is indrukwekkend. Het nationale en het gemeenschappelijke vakbondsfront brengt al het personeel bij elkaar. Sorteerders, vrachtwagenchauffeurs, postbodes, loketbedienden, schoonmaakpersoneel en medewerkers van de callcenters: allemaal voeren ze even gemotiveerd actie. Omdat ze allemaal het slachtoffer zijn van de winstzucht van de werkgevers. Het is een goed georganiseerde beweging die sterke herinneringen oproept aan de stakingsgolf in de herfst van 2014 tegen de regering-Michel.

“In alle diensten is er personeelstekort”, gaat Frédéric verder. “Loketbedienden, postbodes, sorteerders: iedereen heeft ermee te maken. Dat smeedt uiteraard een band. Er moet absoluut nieuw personeel aangeworven worden om iedereen weer een beetje ademruimte te geven.”

Verhoog de lonen, niet de dividenden

En dan is er nog de kwestie van de lonen: “Je kunt bij bpost heel verschillende functies uitoefenen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: het loon is absoluut te laag. De lonen moeten omhoog. Onze prioriteit is het behoud van de jaarlijkse premie van 900 euro die de directie ons wil afnemen om het dividend van de aandeelhouders te verhogen. Daarnaast is er nog het probleem van de uiteenlopende statuten. Vandaag kun je voor hetzelfde werk honderden euro’s meer of minder verdienen, afhankelijk van je statuut. Dat systeem moet afgeschaft worden en alle lonen moeten naar boven toe worden gelijkgetrokken.”

Dat gebaar op het vlak van verloning is toch het minste wat je kunt verwachten, gezien de erg goede resultaten van het bedrijf. “Onze CEO heeft het gezegd: de resultaten van bpost liggen in de lijn van die van de vorige kwartalen en van de vooruitzichten voor 2018. Het bedrijf is financieel gezond. Vorig jaar is meer dan 200 miljoen dividend uitbetaald aan de aandeelhouders. Een deel van dat dividend moet worden gebruikt om de lonen te verhogen. Uiteindelijk is het toch het personeel van bpost die voor die rijkdom zorgt.”

“Wij zijn bereid om actie te blijven voeren”

De stakingen bij bpost gaan nog gewoon door tot dinsdag 13 november. “Vorige week staakten de sorteercentra en de postbodes. Maandag en dinsdag is het de beurt aan het personeel van de centrale diensten, loketbediendes, het personeel van de inzameldienst en de pakjesdienst. Zolang er geen concrete resultaten zijn, zullen we actie blijven voeren. Waarschijnlijk houden we dinsdag een personeelsvergadering om te kijken hoe we verdergaan. Sommigen van mijn collega’s willen zelfs al beginnen aan een tweede ronde! Want je hoeft ons niets wijs te maken: staken is de enige manier om tot de directie door te dringen.”

Twee visies over toekomst bpost: De Croo vs. Raoul Hedebouw
In de Kamer was er een debat over bpost. Minister van Overheidsbedrijven Alexander De Croo vertelde er dat hij volledig achter de huidige keuzes van CEO Koen Van Gerven stond. Volgens de minister moet bpost een waardige tegenstander worden van pakjesgiganten zoals Amazon. En dat betekent dat het beleid van loonmatiging en buitengewone flexibiliteit moet worden voortgezet. (Zie artikel Koen Van Gerven, baas van bpost of van Amazon?).
PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw staat helemaal aan de kant van de woedende werknemers. “De lonen bij bpost moeten omhoog en er moet personeel bijkomen om het helse werkritme draaglijk te houden. Het is ongepast dat in ons samenlevingsmodel werknemers steeds meer worden uitgemolken, en dat in naam van de heilige concurrentie. Dat soort nieuwe economie vereist een totale flexibiliteit en biedt hongerlonen. Zo’n maatschappij, daar bedanken wij voor.”
Bekijk hieronder de video van de tussenkomst van Raoul Hedebouw.