10.000 stappen om te overkappen

han Soete

Naar schatting 10.000 Antwerpenaars trokken vandaag in verschillende optochten door Antwerpen om op te komen voor het overkappen van de ring en tegen het BAM-tracé. Peter Mertens: “Proficiat aan Ademloos, stRaten-generaal en Ringland. Wat een overweldigend succes zeg. Meer dan 10.000 Antwerpenaren vragen een gezonde stad, zonder fijn stof, zonder dieseldampen en met veel groene ruimte. Respect!”

Wim van Hees van actiegroep Ademloos was emotioneel toen het duidelijk werd dat er deze keer duizenden mensen waren komen opdagen om hun stem te laten horen. Hij schatte het aantal aanwezigen op 10.000. Voor de grote opkomst dankte hij de vele organisaties die deze keer mee organiseerden en mobiliseerden.

De mensen van Ringland (een studiegroep die de overkapping de idee van de ring concretiseerde) zijn er ook in geslaagd om de Antwerpenaars te laten dromen van een stad die niet doorkliefd wordt door een snelweg, een stad met groene ruimte, open plaatsen en zonder de geluidshinder die de ring met zich meebrengt. Plots is daar een zeer concreet project dat ook zeer realiseerbaar lijkt.

Vanuit de BAM klinkt het dat het BAM-tracé te verenigen is met de overkapping van de ring. Maar daar zijn de drijvende krachten achter dit protest: Ademloos, stRaten-generaal, Forum 2020 en Ringland, het niet mee eens. Zij noemen de twee niet compatibel.

Wim van Hees: “Het BAM-tracé brengt nog meer wagens en vrachtwagens nog dichter en in de stad, dat is absurd. Het is een aanslag op onze gezondheid.”

Allen verwierpen ze ook het BAM-tracé en allen hekelden ze de Vlaams regering en allen kregen ze daarbij veel respons van uit het publiek.

“De strijd voor de overkapping gaat samen met de strijd tegen het Bam tracé.  Als de regering dus zegt dat ze voor de overkapping is dan zegt gelijk dat ook tegen het BAM tracé is.” aldus Manu Claeys van stRaten-generaal.

Peter Mertens van de PVDA+ was zeer opgetogen over de zeer grote delegatie van meer dan 2.000 mensen die in Borgerhout vertrok. Het geeft volgens hem aan dat een links bestuur emancipatorisch werkt en de mensen sensibiliseert en mobiliseert.

"“Proficiat aan Ademloos, stRaten-generaal en Ringland. Wat een overweldigend succes zeg. Meer dan 10.000 Antwerpenaren vragen een gezonde stad, zonder fijn stof, zonder dieseldampen en met veel groene ruimte. Respect! Twee jaar geleden stonden we hier ook al, maar toen met minder volk. De beweging blijft groeien, en dat is een heel krachtig signaal. Sinds dokter Dirk Van Duppen meer dan 6 jaar geleden met Geneeskunde voor het Volk de kwestie van het fijn stof op de kaart heeft gezet, is er heel wat gebeurd. Met de PVDA+ proberen we al die jaren een positieve sensibiliserende rol te spelen: met talrijke buurtinformatievergaderingen, met acties, met informatiepamfletten. Het is prachtig om te zien hoeveel buurtbewoners betrokken zijn en vandaag zelf hun stem laten horen. Dat is een beweging van onderuit, en dat hebben we nodig, ook na 25 mei als het erop aankomt iedereen aan zijn beloften te houden. Want bochtenwerk hebben we in dit dossier al genoeg gezien. We hebben de expertise van dokter Van Duppen, en de kracht van de beweging ook nodig in het parlement om iedereen bij de les te houden.”

Reacties

Ik vind het erg voor onze bouwspeelplein dat die weer moeten ruimen, die kinderen zijn er gelukkig waarom dat allemaal afnemen?