PVDA+ en Comac overtreden GAS-wet

Leden van de linkse PVDA+ en haar jongerenbeweging Comac, overtreden dit weekend massaal de GAS-wet in verschillende steden. Ze doen dit samen met andere jongerenorganisaties – zoals de Vlaamse Jeugdraad, Chiro en JNM – in het kader van het actieweekend ‘Last van GAS’. Ook Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, zal aan de actie deelnemen op zondag 11 mei, om 14 uur op de Ossenmarkt in Antwerpen. In Leuven wordt het GAS-boekje te buiten gegaan op vrijdag, in Gent op zaterdag.

“De GAS-wet kwam erdoor ondanks het protest van 213 middenveldorganisaties”, aldus Peter Mertens. “Daarom roepen wij al sinds het begin op tot burgerlijke ongehoorzaamheid met onze Hulplijn tegen deze ondemocratische boetes.”

Dit actieweekend past dan ook perfect in het plaatje van de PVDA en haar jongerenbeweging Comac. “Vorig jaar maakten we met Comac een filmpje waarin we op een ludieke wijze GAS-boetes overtreden, om de absurditeit en willekeur van dit systeem aan te kaarten”, stelt Line De Witte, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement in Vlaams-Brabant.

De actievoerders argumenteren dat het systeem van de GAS-boetes in de eerste plaats maatschappelijke problemen afschuift op de zwakkeren in onze samenleving. “De overheid creëert geen jobs in tijden van sterk stijgende werkloosheid en ze investeert steeds minder in jongerenbeleid en cultuur. En dan gaat ze bedelaars beboeten. Alsof dat de problemen oplost...”, zegt Peter Mertens. Bedelen staat alleszins op het lijstje van ‘te overtreden boetes’ dit weekend.

Sinds de goedkeuring van de nieuwe wet klinkt het protest alsmaar luider. “Twee betogingen in Brussel brachten duizenden mensen op straat, Comac liet duizenden studenten petities ondertekenen en creëerde zo GAS(t)-vrije zones aan universiteiten, de kranten staan bol van de absurditeiten waar het systeem toe leidt. Meer en meer steden herzien hun reglementen en het merendeel beslist om de leeftijdsverlaging niet door te voeren”, aldus Jos D’Haese, Antwerps lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Maar een opgepoetst slecht systeem is en blijft een slecht systeem. De PVDA blijft als enige politieke partij ijveren voor de volledige afschaffing van de GAS-wet. We blijven op straat komen en ons verzetten, tot ze ons niet meer kunnen negeren.”

Persdienst PVDA+