PVDA+ gaat door de kiesdrempel in Limburg: een zetel voor Gaby Colebunders binnen bereik

De PVDA+ is goed op weg om ook in Limburg voor de verrassing te zorgen. Volgens een nieuwe peiling, uitgevoerd door IPSOS in opdracht van VTM, Het Laatste Nieuws en De Morgen, zou de PVDA+ in Limburg goed zijn voor 5,7 procent van de stemmen voor het Europees Parlement, 4,9 procent van de stemmen voor de Kamer en 4,5 procent van de stemmen voor het Vlaams Parlement.

"Daarmee is een zetel voor het Vlaams Parlement in Limburg binnen bereik", aldus Gaby Colebunders, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Het is nog een kleine sprong, maar als je ziet van waar we komen, is dat zeker niet uitgesloten. De laatste zetel voor het Vlaams Parlement in 2009 werd binnen gehaald door LDD met 5,8 procent van de stemmen.”

De wind in de zeilen

De PVDA+ vervijfvoudigt haar resultaat voor het Europees Parlement, van 1,1 procent in 2009 naar 5,7 procent in de huidige peiling. Zij verviervoudigt haar resultaat voor het Vlaams Parlement, van 1,1 procent in 2009 naar 4,5 procent in de huidige peiling. En zij verdrievoudigt haar resultaat voor de Kamer, van 1,6 procent in 2010 naar 4,9 procent in de huidige peiling.

Daarmee is de linkse partij de sterkste stijger. "Deze peiling bewijst nog maar eens dat de PVDA+ in heel het land de wind in de zeilen heeft. In Antwerpen halen we 6,5 procent. In Wallonië geven de peilingen ons 8,5 procent, in Brussel 7,5 procent."

“Deze peiling bevestigt ook wat onze militanten dagelijks aanvoelen. Op de markten, aan de bedrijfspoorten en in de volkswijken zit de PVDA+ duidelijk in de lift. De mensen willen een frisse, linkse stem in het parlement, die een tegenwicht kan bieden tegen de neoliberale fanfare", zegt Gaby Colebunders. "Dat wij in het parlement zullen blijven werken voor een gemiddeld werknemersloon spreekt heel veel mensen aan. Dat wij opkomen tegen de sociale dumping die Europa organiseert en die onze lonen en sociale verworvenheden onderuit haalt, wordt blijkbaar ook gesmaakt."

PVDA+ versterkt links

De progressieve partijen PVDA+, sp.a en Groen gaan in deze peiling vooruit ten aanzien van de voorgaande verkiezingen. Een vooruitgang met maar liefst 5 procent voor het Europees Parlement. Een vooruitgang met 1,9 procent voor de Kamer en een vooruitgang met 1,7 procent voor het Vlaams Parlement. "Dat bewijst dat de vooruitgang van de PVDA+ de linkerzijde versterkt en niet verzwakt", onderstreept Colebunders.

Een nuttige stem: stuur een arbeider naar het Vlaams Parlement

"De laatste week is voor ons ontzettend belangrijk", zegt Kim De Witte, lijsttrekker voor de Kamer. "Momenteel is nog altijd één vijfde van de kiezers onbeslist, zo blijkt uit de peiling. Wie twijfelde om PVDA+ te stemmen, weet nu dat de kiesdrempel ook in Limburg binnen bereik is, zeker voor het Vlaams Parlement. Stem Gaby Colebunders in het parlement. Een stem op de PVDA+ was nog nooit zo nuttig!"

"Deze peiling is een hart onder de riem”, aldus Colebunders. “Wij flirten met de kiesdrempel. Onze honderden militanten en vrijwilligers zetten zich keihard in en ik wil ze daar graag voor bedanken. Zij zijn het hart van onze campagne. We gaan nog 4 dagen alles geven. Elke stem telt nu."

Persdienst PVDA+