Regering-Bourgeois kiest voor sociale achteruitgang, wij kiezen voor #hetsociaalverzet

(Foto Solidair, Han Soete)

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) bevestigt in zijn Septemberverklaring het voornemen van de Vlaamse regering om de gezinnen, de jongeren, de senioren en de socio-culturele verenigingen te laten inleveren. De PVDA ondersteunt het sociaal verzet dat zich ondertussen heeft opgebouwd in plaats van af te wachten. Er zijn andere keuzes mogelijk: het Cactusplan van de PVDA, een ambitieus plan voor sociaal, ecologische en democratische vernieuwing.

Begin augustus lekte de eerste plannen van de Vlaamse regering uit: de fameuze tabel. De beroering die hierdoor ontstond, dwong de Vlaamse regering terug te komen uit hun verlof. Minister-president Bourgeois haastte zich in het Vlaams Parlement om te zeggen dat er nog niets beslist was, dat er nog geen cijfers genoemd waren, dat er over de begroting nog niet was gesproken. Maar wat blijkt vandaag? Vandaag bevestigt Geert Bourgeois in zijn Septemberverklaring gewoon alle cijfers uit de tabel.

De PVDA steunt degenen die een maand geleden gestart zijn met de opbouw van het verzet. De cultuur-, de jongeren- en studentenverenigingen, de werknemers van de VRT en De Lijn namen de cijfers van toen serieus en bouwden een samenwerkingsverband uit: Hart Boven Hard. 340 verenigingen en de vakbonden ondertekenden de alternatieve Septemberverklaring die deze middag werd afgegeven aan minister-president Bourgeois.

Bourgeois zei in het parlement: “We zijn er ons van bewust dat we van iedereen inspanningen vragen.” Niets is minder waar. Tom De Meester van de PVDA: “Deze inleveringsregering treft de grote en kleine gezinnen, met kinderen en zonder kinderen, de senioren, de gezinnen die het al niet breed hebben, de jongeren en de sociale verenigingen. Cynisch stelt Geert Bourgeois in zijn verklaring dat we het ‘nog altijd beter hebben dan in 1914’. We stellen ook vast dat de grote multinationals, de bedrijven, de miljonairs en de speculanten niet getroffen worden.”

“De plannen van de Vlaamse regering zijn onaanvaardbaar”, aldus Tom De Meester. “We moeten hun besparingslogica verwerpen en vervangen door een totaal andere logica. Een logica die stopt met besparen, maar die alles zet op sociale investeringen. Een logica die het geld gaat halen bij de grote vermogens. Die de grote ondernemingen een rechtvaardige belasting op hun ondernemingswinst laat betalen. En die de fraudeurs aanpakt. Met die middelen kunnen we investeren in zorg, in sociale woningen, in onderwijs en onderzoek en innovatie. Dat staat allemaal in het Cactusplan van de PVDA.”

Persdienst PVDA