‘Schepen voor één dag’: PVDA trekt Gentse wijken in

Webteam PVDA

Het mobiliteitsplan van het stadsbestuur blijft de gemoederen beroeren. Om te horen wat er leeft bij de modale Gentenaar trekt PVDA Gent met de enquête ‘Schepen voor één dag’ de wijken in. De vragenlijst staat ook online op www.schepenvooreendag.be. De partij verloot een jaarabonnement op De Lijn onder de deelnemers.

Het Gentse mobiliteitsplan wil inzetten op duurzame mobiliteit. De PVDA steunt die filosofie, maar stelt tegelijk dat het mobiliteitsplan grote gebreken vertoont. "Wat met het gebrekkige openbaar vervoer bijvoorbeeld, of de onhoudbare verkeers- en parkeerdruk in de woonwijken?” stelt Tom De Meester. "Het stadsbestuur focust heel hard op de toeristische binnenstad, maar de inwoners van de deelgemeentes blijven in de kou staan."

"Heel wat Gentenaars voelen zich niet gehoord en vinden dat er maar weinig gebeurt met hun kritieken, vragen en voorstellen. Wij hebben daarom besloten een grootschalige bevraging te houden: wat zou jij doen als je voor één dag schepen van mobiliteit was? Op die manier willen we te weten komen wat er écht leeft in Gent.”

De komende maand zullen leden en sympathisanten van de partij enquêtes afnemen in de Gentse buurten. De nadruk zal liggen op de buitenwijken, waaronder de Dampoort, Sint-Amandsberg en Ledeberg. De linkse oppositiepartij zoekt daarbij samen met de buurt naar oplossingen. De campagne wordt symbolisch gelanceerd nabij Gent Dampoort, één van de zwarte mobiliteitspunten in de stad. De enquête kan ook online worden ingevuld op www.schepenvooreendag.be. De resultaten zullen in het najaar worden voorgesteld.