Tine Van Rompuy sluit zich aan bij de PVDA

Tine Van Rompuy.

Bij vorige verkiezingen stond Tine Van Rompuy al op de lijsten van de PVDA+ als onafhankelijke kandidaat. Nu besliste ze om ook actief lid te worden van de partij. In De Zondag van deze week geeft Tine Van Rompuy tekst en uitleg bij haar toetreding tot de rangen van de PVDA, “na een lang engagement in de gezondheidszorg als psychiatrisch verpleegkundige”.

Tine Van Rompuy was wel kandidaat voor de PVDA+ in 2009 en 2010, maar ze was tot op heden nog geen lid van de partij. Daar is nu dus verandering in gekomen.

“Ik voelde in het verleden wel sympathieën voor de partij, maar ik zag het niet zitten om zelf lid te worden. Nu ik met brugpensioen ben, heb ik me kunnen verdiepen in hoe de partij werkt en denkt. Denk aan het boek Hoe Durven Ze? van Peter Mertens. Of aan de 52 verkozenen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. (…) Ik vind er echt mijn gading.”

Dat Tine Van Rompuy heil ziet in een miljonairstaks, zal niemand verbazen. “De kloof tussen arm en rijk is gigantisch. Ik wil daar iets aan doen, en dát kan vanuit de politiek. De politiek bepaalt hoe een maatschappij eruit ziet. Het kapitalisme beleeft momenteel een crisis. Vanwaar komt het geld om daaruit te geraken: van de gewone man of van de rijken? Mijn partij en ik willen het geld bij de rijken halen via een zogenaamde miljonairstaks. De twee procent rijkste Belgen moeten belastingen betalen op hun vermogen. Dat zou 8,5 miljard euro opbrengen.”

Betaalbare gezondheidszorg is een stokpaardje voor Tine Van Rompuy. “De overheid moet gratis geneeskunde aanbieden. Gezondheidszorg wordt altijd maar duurder, en zeker in crisistijden hebben mensen het niet gemakkelijk om dat te betalen. Gratis geneeskunde is niet onrealistisch: kijk maar naar de praktijken van Geneeskunde voor het volk.”

Wat haar rol wordt bij de verkiezingen van 25 mei volgend jaar, weet ze nog niet. Dat zal beslist worden in januari. “Volgens de laatste peilingen halen wij op federaal niveau twee verkozenen. Dat zouden dan Peter Mertens en Raoul Hedebouw zijn. Dat moet minstens onze ambitie zijn.”

Tot slot toont ze zich nog voorstander van een federale kieskring. “Zodat wij in Vlaanderen ook op Walen kunnen stemmen”, zegt ze. “Ik vind het echt belachelijk dat Vlaanderen en Wallonië uiteen drijven.”

Persdienst PVDA