BAM

Het was een bewogen week voor het Oosterweeldossier, met als orgelpunt de auditeurs van de Raad van State die fundamentele kritieken leverden op de manier waarop het MER tot stand kwam. Jos D'Haese, woordvoerder van de Antwerpse PVDA, vraagt om de politieke spelletjes te stoppen.

Verwonderd dat u deze ochtend vlot Antwerpen binnen kon rijden? De Liefkenshoektunnel was tijdelijk tolvrij. Waarom tijdelijk? Omdat de Vlaamse regering doof blijft voor de oplossingen voor het fileprobleem in de stad. De PVDA+ schudde hen dan maar wakker met een toeteractie. Peter Mertens wees op de grote efficiëntiewinst bij het tolvrij maken van 'één van de meest onderbenutte tunnels van Europa'. Om van de gevaren van fijn stof nog te zwijgen. Jos D'Haese, de jongste lijsttrekker van het land, kuchte: 'Ik voel mijn levensjaren wegtikken terwijl ik hier sta. Vijf minuten politieke moed kan dit oplossen.'

De PVDA+ voerde vandaag actie aan de brug over de ring ter hoogte van de Luitenant Lippenslaan met een reusachtig spandoek 'Hou Liefkenshoek tolvrij'. Ze vroegen de voorbijrijdende auto's om te toeteren voor een tolvrije Liefkenshoektunnel.

Op de Antwerpse gemeenteraad van februari kwam een hele reeks belangrijke thema's aan bod. De PVDA+ fractie speelde telkens mee de eerste viool. Niet enkel het Valentijnsakkoord met de keuze voor het BAM-tracé beroert de gemoederen, ook de mannen van de vuilkar, de besparingen in het cultuurbeleid en de schorsing van duizenden jonge werkzoekenden stonden op de agenda.

De sp.a verspreidt onder haar mandatarissen en militanten een brochure met de titel Argumentatiefiche. Waarom was de keuze voor het Oosterweeltracé de beste keuze? Dirk Van Duppen legt de argumenten pro Oosterweeltracé op de rooster.

Het lijkt erop dat de Vlaamse regering van Kris Peeters alles in stelling brengt om vrijdag alsnog voor het BAM-tracé te kiezen, midden de kaboutertijd voor de verkiezingen. Zo zou de minister-president de toenemende kritiek op het immobilisme in Vlaanderen willen pareren.