Post

Met een goed georganiseerde, nationale beweging hebben de werknemers van bpost CEO Koen Van Gerven gedwongen terug te komen op zijn plannen en hebben ze een mooie vooruitgang geboekt. Een belangrijke stap in hun strijd voor betere arbeidsvoorwaarden, betere lonen en meer respect.

Nadat eerder de werknemers bij Lidl, bij Ryanair en bij Aviapartner in actie kwamen, gingen ook die van bpost de strijd aan voor respect en betere werkomstandigheden. Hun acties joegen de bpost-directie alvast de daver op het lijf, maar ze zijn nog lang niet ten einde. Hier zes lessen die kunnen trekken uit de eerste helft van deze sociale strijd. 

De vakbondsbesturen hebben in de loop van vandaag de voorstellen van de directie van bpost besproken. “We kregen een unaniem negatief advies”, zo vat het ACV de discussies samen. De ACOD van zijn kant beoordeelt de voorstellen als “onvoldoende” en vraagt “zo snel mogelijk een bijeenkomst van het gemeenschappelijk front”. Een overzicht van de vijf redenen waarom de postmannen en –vrouwen het plan van de directie verwerpen.

Zo vat Frédéric de staking bij bpost samen. De woorden komen recht uit zijn hart. “Zolang er geen concrete resultaten zijn, zullen we actie blijven voeren”, zegt Frédéric die al twaalf jaar als postbode werkt. 

De staking bij bpost is haar derde dag ingegaan. Sinds gisteravond is het de dienst transport die de blok erop legt. Aan het sorteercentrum Antwerpen x branden de vuren en voeren de vakbonden eensgezind actie. Zolang het moet.

De werknemers van bpost bezwijken onder de werkdruk. Ze moeten steeds harder werken om de aandeelhouders steeds hogere dividenden te bezorgen. Ze hebben nu beslist om enkele dagen het werk neer te leggen. Waarom zijn ze boos en hoe kunnen ze geholpen worden om deze essentiële publieke dienstverlening te blijven verlenen? 

“Ons model is einde verhaal.” Dat stelt Koen Van Gerven, CEO van Bpost. Hij kondigt het einde van de dagelijkse postbedeling aan. Het einde van een openbare dienst. Ondertussen probeert hij nog wat winst binnen te rijven. Dat ziet de PVDA wel even anders! Lees hieronder hoe.

Minder brievenbussen en duurdere postzegels als je je post op tijd wilt krijgen: dat zijn de twee nieuwste maatregelen waar Koen Van Gerven, de CEO van bpost, mee uitpakt. Hij droomt er ongetwijfeld van de nieuwe Jeff Bezos te worden, de grote baas van Amazon en de rijkste man ter wereld. De PVDA heeft echter een heel ander beeld van een echte openbare, moderne en efficiënte postdienst. 

90 à 130 banen geschrapt bij de klantendienst: dat is wat de directie van bpost donderdagmiddag in een interne mededeling aankondigde. Het postbedrijf wil ook zijn cleaning- en cateringdiensten uitbesteden. “bpost zet zijn dolle jacht op steeds meer winst verder, en dat ten koste van de werknemers en de kwaliteit van de dienstverlening”, hekelt PVDA-woordvoerder Tom De Meester.

“Het juiste moment om bedrijven zoals bpost te moderniseren [...] is wanneer die bedrijven contractuelen kunnen aannemen in plaats van vastbenoemden,” verklaarde Marc Descheemaeker, voormalig CEO van de NMBS en lid van de N-VA.

Pagina's