NMBS

De resultaten van de eerste sociale verkiezingen bij de NMBS zijn bekend. Ze hebben sommige ministers waarschijnlijk een slapeloze nacht bezorgd.

Brussel volksvertegenwoordiger en PVDA-spoorspecialist Michaël Verbauwhede solliciteert voor een job bij de NMBS om de liberalisering van het spoor te vermijden. "Al jarenlang bereiden Europese technocraten als slippendragers van de multinationals de liberalisering voor, maar het fiasco bij de Engelse spoorwegen heeft het enthousiasme wat getemperd." Hieronder leest u hoe hij zijn sollicitatie motiveert.

In de afgelopen dagen deden zich verschillende daden van agressie tegen treinbegeleiders voor. Vandaag, woensdag 19 september, organiseert het begeleidend personeel van de NMBS een actie "Post-It" om te protesteren tegen de toename van het aantal agressies. Die zijn niet onvermijdelijk. De vakbonden stellen oplossingen voor.

Na de dagen van sterke mobilisatie op 29 en 30 juni, kenden de Belgische spoorwegen op 10 en 11 juli een nieuwe stakingsbeweging, op initiatief van de Onafhankelijke Vakbond Spoorwegpersoneel (OVS). Deze keer staken alleen de machinisten, maar zij zijn niet de enigen die boos zijn op de NMBS-directie.

In mei 2018 is voor het eerst in de recente geschiedenis het aantal spoorwegpersoneelsleden (voltijds equivalenten, VTE) onder de 30.000 gezakt. Een daling met 10.000 voltijds equivalenten in minder dan 15 jaar.

ACOD-Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 29 en 30 juni. Een donderslag bij heldere hemel? Integendeel. De spoorwerknemers zijn al langer malcontent: harder werken, langer werken, besparingen... De directie en de regering breken beetje bij beetje de werkomstandigheden af. Bovendien knaagt de regering ook aan hun pensioen. Kortom, het is altijd meer presteren met minder mensen en minder middelen en langer werken voor minder pensioen. Dat brengt ook de veiligheid van de reizigers in gevaar en ondermijnt de dienstverlening. Er zijn verschillende stakingsaanzeggingen ingediend maar alleen die van ACOD Spoor is erkend. De staking van eind juni gaat dus ook over de veiligheid van de reizigers en over de stiptheid van de treinen.

In zijn boek 'Dwarsligger' vindt ex-NMBS-CEO en N-VA'er Marc Descheemaecker één schuldige voor de problemen bij de spoorwegen: de vakbonden. Misschien moeten we gewoon even dieper ingaan op de vraag: hoe ziet de balans van het “bewind” Descheemaecker er nu echt uit?

De PVDA eist dat er klaarheid komt over het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse. Volksvertegenwoordiger Marco Van Hees zal daarover vandaag bevoegd minister Bellot in de Kamer interpelleren.

Na twee stakingsdagen begin januari ging in NMBS-directie in op de vraag van de werknemers om te praten over de grote pijnpunten: de dienstverlening, de kwaliteit van het aanbod en de veiligheid op het spoor. Na twee maanden onderhandelen werd een nieuw protocol van sociaal akkoord voorgesteld. Werknemer en reizigers zijn niet gerustgesteld.

In de Centrale Werkplaats van de NMBS in Gentbrugge is nu ook chroom-6 aangetroffen in de oude goederenwagons die er al decennialang hersteld worden. Dubbel zoveel werknemers dan gedacht werden langdurig blootgesteld. PVDA-voorzitter Peter Mertens wil dat alle betrokken werknemers, ook het gepensioneerde personeel, zo snel mogelijk medisch onderzocht worden, en eist een parlementair onderzoek naar het chroom-6-schandaal.

Pagina's