Michaël Ver­bauwhede

 

De resultaten van de eerste sociale verkiezingen bij de NMBS zijn bekend. Ze hebben sommige ministers waarschijnlijk een slapeloze nacht bezorgd.

Brussel volksvertegenwoordiger en PVDA-spoorspecialist Michaël Verbauwhede solliciteert voor een job bij de NMBS om de liberalisering van het spoor te vermijden. "Al jarenlang bereiden Europese technocraten als slippendragers van de multinationals de liberalisering voor, maar het fiasco bij de Engelse spoorwegen heeft het enthousiasme wat getemperd." Hieronder leest u hoe hij zijn sollicitatie motiveert.

Op 29 en 30 juni staakte het spoorpersoneel voor de bescherming van hun pensioen en voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Regering en NMBS-directie maakten van de gelegenheid gebruik om voor de eerste keer de minimumdienstverlening op het spoor uit te testen. Het experiment blijkt alvast ondemocratisch én niet zonder gevaren voor de reiziger.

Dat zoveel mensen bij de NMBS, van Oostende tot Luik, in staking gaan, moet erop duiden dat de malaise in het bedrijf overal diep zit. Ook bij de treinbegeleiders waren er veel stakers: 60 % in Oostende en meer dan 80 % in Luik. In Brussel werkte bijna de helft niet onder de minimumdienstregeling van vandaag. Gevolg: slechts een op de drie treinen reed, vooral op de grote IC-lijnen. In totaal bleven 90 stations helemaal of grotendeels dicht en overal in het land lagen de stations er verlaten bij. Een teken dat de reizigers weinig vertrouwen hebben in de minimumdienstregeling.

ACOD-Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 29 en 30 juni. Een donderslag bij heldere hemel? Integendeel. De spoorwerknemers zijn al langer malcontent: harder werken, langer werken, besparingen... De directie en de regering breken beetje bij beetje de werkomstandigheden af. Bovendien knaagt de regering ook aan hun pensioen. Kortom, het is altijd meer presteren met minder mensen en minder middelen en langer werken voor minder pensioen. Dat brengt ook de veiligheid van de reizigers in gevaar en ondermijnt de dienstverlening. Er zijn verschillende stakingsaanzeggingen ingediend maar alleen die van ACOD Spoor is erkend. De staking van eind juni gaat dus ook over de veiligheid van de reizigers en over de stiptheid van de treinen.

Op 6 juni staken de federale ambtenaren tegen een nieuwe aanval van de regering op hun statuut. De Belgische regering staat met die aanval niet alleen, ook de Europese Unie wil de openbare diensten en de rechten van de werknemers uit die openbare sector afbreken. En wat Europa beslist, wordt kort erna in Frankrijk en België in praktijk omgezet. Het is dan ook geen toeval dat de Franse spoorwegambtenaren de grootste actie in 20 jaar voeren.

Op 22 maart kwamen de werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF op straat tegen de plannen van de Franse regering om het spoor te liberaliseren. De inzet is groot, ook voor de rest van Europa. De liberalisering kadert in de Europese richtlijnen die van toepassing zijn in alle EU-lidstaten. Vanuit België trokken tientallen NMBS-werknemers van de vakbonden ACV-Transcom en ACOD naar Parijs om hun Franse collega’s te steunen. Ook van de PVDA was een delegatie aanwezig.

Vorig jaar liet de rechtse regering een wet goedkeuren die bij de NMBS een minimumdienstverlening invoert. Die gaat in op 7 maart. De eerstvolgende staking wordt dus een eerste test voor de regering en de vakbonden. De vakbonden pikken die minimumdienstverlening alvast niet en ze kondigden aan dat ze naar het Grondwettelijk Hof trekken.

De overheid bereidt een van de grootste hervormingen (lees: afbraak) van ons pensioensysteem voor: het pensioen met punten. Het dient zogezegd om de pensioenen in de publieke sector te "harmoniseren". Maar in feite gaat het over een regelrechte aanval, waar geen enkele werknemer beter van zal worden.

Vandaag geeft eerste minister Charles Michel een toespraak bij het begin van het nieuwe parlementaire werkjaar. Een toespraak die al verstoord is door een syndicale reactiedag: duizenden werknemers voerden vandaag actie tegen het beleid van de regering. Ze gaven een signaal dat de regering niet kan negeren, want de acties van vandaag zijn maar het topje van de ijsberg, onder het oppervlak zit nog veel meer onvrede en ongenoegen. Deze reactiedag is dan ook een flinke waarschuwing aan het adres van de federale regering.

Pagina's