Mobiliteit – NMBS

Brussel volksvertegenwoordiger en PVDA-spoorspecialist Michaël Verbauwhede solliciteert voor een job bij de NMBS om de liberalisering van het spoor te vermijden. "Al jarenlang bereiden Europese technocraten als slippendragers van de multinationals de liberalisering voor, maar het fiasco bij de Engelse spoorwegen heeft het enthousiasme wat getemperd." Hieronder leest u hoe hij zijn sollicitatie motiveert.

De PVDA stelt met verbijstering vast dat de NMBS een “Specialist Rail Liberalisation” aanwerft. Michael Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, wil zich ook kandidaat stellen: “Uiteraard niet om de liberalisering voor te bereiden, maar om ze te verhinderen.”

Op 29 en 30 juni staakte het spoorpersoneel voor de bescherming van hun pensioen en voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Regering en NMBS-directie maakten van de gelegenheid gebruik om voor de eerste keer de minimumdienstverlening op het spoor uit te testen. Het experiment blijkt alvast ondemocratisch én niet zonder gevaren voor de reiziger.

Dat zoveel mensen bij de NMBS, van Oostende tot Luik, in staking gaan, moet erop duiden dat de malaise in het bedrijf overal diep zit. Ook bij de treinbegeleiders waren er veel stakers: 60 % in Oostende en meer dan 80 % in Luik. In Brussel werkte bijna de helft niet onder de minimumdienstregeling van vandaag. Gevolg: slechts een op de drie treinen reed, vooral op de grote IC-lijnen. In totaal bleven 90 stations helemaal of grotendeels dicht en overal in het land lagen de stations er verlaten bij. Een teken dat de reizigers weinig vertrouwen hebben in de minimumdienstregeling.

Vice-eersteminister Alexander De Croo (Open Vld) herlanceert het debat over de privatisering van de openbare bedrijven, vooral de NMBS. "Terwijl de uitdagingen op vlak van mobiliteit en klimaat groter dan ooit zijn, kiest minister De Croo voor een compleet fout antwoord daarop", reageert Michael Verbauwhede, spoorwegspecialist van de PVDA.

Op 22 maart kwamen de werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF op straat tegen de plannen van de Franse regering om het spoor te liberaliseren. De inzet is groot, ook voor de rest van Europa. De liberalisering kadert in de Europese richtlijnen die van toepassing zijn in alle EU-lidstaten. Vanuit België trokken tientallen NMBS-werknemers van de vakbonden ACV-Transcom en ACOD naar Parijs om hun Franse collega’s te steunen. Ook van de PVDA was een delegatie aanwezig.

De PVDA vraagt verandering, en snel. Te beginnen met echte democratie voor het spoor en het oprichten van een structuur die de NMBS en Infrabel omvat. Inefficiëntie, personeelstekort, archaïsche structuren, verspilling, angstcultuur ... De Pano-reportage "Spoort het of spoort het niet?" op de VRT woensdagavond was verhelderend over het hoe slecht het spoor eigenlijk functioneert. 

Veel wantoestanden binnen de NMBS, zo blijkt uit een reportage van Pano (VRT, 22 februari 2018). De werknemers spreken van een angstcultuur en een sanctiecultuur.

Het wordt het eerste proces rond chroom-6 in België en daarmee mag de NMBS een trieste primeur op haar palmares noteren. Het spoorbedrijf mag voor de correctionele rechtbank komen uitleggen waarom ze werknemers onbeschermd werken heeft laten uitvoeren waarbij zwaar giftige dampen vrijkwamen.

Zondag 10 december lanceerde de NMBS haar nieuw dienstegeling. Een plan “met meer treinen en meer aansluitingen” die “het aanbod van de spoorwegen met 5,1% zal doen toenemen” volgens de NMBS. Wat is ervan aan?

Pagina's