spoor

De resultaten van de eerste sociale verkiezingen bij de NMBS zijn bekend. Ze hebben sommige ministers waarschijnlijk een slapeloze nacht bezorgd.

De PVDA stelt met verbijstering vast dat de NMBS een “Specialist Rail Liberalisation” aanwerft. Michael Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, wil zich ook kandidaat stellen: “Uiteraard niet om de liberalisering voor te bereiden, maar om ze te verhinderen.”

Na de dagen van sterke mobilisatie op 29 en 30 juni, kenden de Belgische spoorwegen op 10 en 11 juli een nieuwe stakingsbeweging, op initiatief van de Onafhankelijke Vakbond Spoorwegpersoneel (OVS). Deze keer staken alleen de machinisten, maar zij zijn niet de enigen die boos zijn op de NMBS-directie.

ACOD-Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 29 en 30 juni. Een donderslag bij heldere hemel? Integendeel. De spoorwerknemers zijn al langer malcontent: harder werken, langer werken, besparingen... De directie en de regering breken beetje bij beetje de werkomstandigheden af. Bovendien knaagt de regering ook aan hun pensioen. Kortom, het is altijd meer presteren met minder mensen en minder middelen en langer werken voor minder pensioen. Dat brengt ook de veiligheid van de reizigers in gevaar en ondermijnt de dienstverlening. Er zijn verschillende stakingsaanzeggingen ingediend maar alleen die van ACOD Spoor is erkend. De staking van eind juni gaat dus ook over de veiligheid van de reizigers en over de stiptheid van de treinen.

“Proficiat, Fransen! Wij staan pal achter jullie! “ Die zin was op 1 mei in Luik niet uit de lucht. Terecht. Op uitnodiging van de PVDA kwamen spoorbeambten van de Franse vakbond CGT een dag over uit Parijs.